Καλημέρα .....






Στη βιβλιοθήκη του σχολείου έχουμε ένα νέο
βιβλίο .






Ο τίτλος του βιβλίου είναι
« Ένας γέρος που διάβαζε ιστορίες αγάπης »


και συγγραφέας ο Luis Sepùdelva .



Το έχει μεταφράσει ο Αχλλέας Κυριακίδης .
Εκδόσεις OPERA

Για τον συγγραφέα ,
από τον Κώστα Κατσουλάρη στην εφημερίδα
TO BHMA της Κυριακής 14 Μαρτίου 1999
ΛΟΥΙΣ ΣΕΠΟΥΛΒΕΔΑ
Η φωνή της φύσης
Κινούμενος συνεχώς ανάμεσα στη Λατινική
Αμερική και στον ευρωπαϊκό πολιτισμό ο
χιλιανός συγγραφέας δημιουργεί καθολικά
αναγνωρίσιμους κόσμους , έστω και αν έχουν
ήρωες Ινδιάνους του Αμαζονίου.
Ο Luis Sepulveda είναι , αν όχι η πιο
αντιπροσωπευτική , σίγουρα πάντως μία από
τις πιο ενδιαφέρουσες περιπτώσεις συγγραφέα
του οποίου η καταγωγή , η ονομασία
προελεύσεως θα λέγαμε , αποτελεί το εφαλτήριο
για μια λογοτεχνία τέτοιας δύναμης και
εμπνεύσεως που την καθιστά με μιας
οικουμενική. Χιλιανός, με ένα εξαιρετικά
πλούσιο ιστορικό κοινωνικής και πολιτικής
δράσης , έχει κατά τη διάρκεια του ταραχώδους
βίου του ζήσει σε πολλές και εντελώς
διαφορετικές μεταξύ τους κοινωνικές
καταστάσεις , από τη Νικαράγουα του μεγάλου
απελευθερωτικού αγώνα ως την Ευρώπη του
οικολογικού κινήματος , μέχρι και τον Αμαζόνιο
και τη φυλή των ινδιάνων Σουάρ . Από τη
διαμονή του με τους Ινδιάνους εμπνεύστηκε
το πρώτο του μυθιστόρημα με τον τίτλο
«΄Ενας γέρος που διάβαζε ιστορίες αγάπης » ,
που εκδόθηκε στη χώρα μας από τις εκδόσεις
Opera , το 1993.
΄Εκτοτε , οι ίδιες εκδόσεις έχουν
παρακολουθήσει φιλότιμα την πορεία του
έργου του , έχοντας δημοσιεύσει επτά ακόμη
βιβλία του , με σταθμό για την γνωριμία του με
το ελληνικό κοινό το μυθιστόρημα
Patagonia Express , το 1996 .


Από μία συνέντευξη του συγγραφέα στον
δημοσιογράφο Θανάση Λάλα που
δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα TO BHMA
της Κυριακής 18 Αυγούστου 1996 .
……………………………………………………….
΄Εχετε γυρίσει μία φορά τουλάχιστον τον
κόσμο ;
« Όχι , υπάρχουν ακόμη πολλά μέρη όπου δεν
έχω πάει... δεν γνώρισα από κοντά... Αλλά έχω
ήδη ταξιδέψει σε πολλά μέρη».
­ Διαφέρει ο άνθρωπος από μέρος σε μέρος ;
« Αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι σε όλα
τα μέρη υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά στους
ανθρώπους » .
­ Όπως ;
« Σε όλα τα μέρη τα πάθη είναι τα ίδια . Σε όλα
τα μέρη οι άνθρωποι έχουν τις ίδιες επιθυμίες ,
τις ίδιες αξίες . Πιθανώς πραγματοποιούνται
ή εφαρμόζονται με διαφορετικούς τρόπους ,
αλλά οι αξίες είναι ίδιες ». ­
………………………………………………………………
Πόσο απέχει το λάθος από το σωστό ;
την επιτυχία ;
«Για μένα το λάθος είναι δικαίωμα...
Η επιτυχία, το σωστό, υποχρέωση...
Γι' αυτό και όλοι έχουμε δικαίωμα στο λάθος
και υποχρέωση να κάνουμε το σωστό ,
να πετύχουμε ! » .
……………………………………………………………
­ Στην Ελλάδα έχετε φίλους;
« Πολλούς ! Θα σας πω μια ιστορία . Το 1984
πήγα στην Κρήτη αλλά δεν ήθελα να μείνω σε
κάποιο τουριστικό μέρος , πήγα σε ένα
ψαροχώρι και έμεινα , στην Ιεράπετρα . Πήγα
στην Ιεράπετρα αφού πρώτα εκπλήρωσα το
καθήκον μου ως συγγραφέα , που ήταν να
επισκεφθώ τον τάφο του Καζαντζάκη .
Και βέβαια έκλαψα όταν είδα γραμμένο στην
ταφόπλακα " Δεν πιστεύω τίποτα , δεν φοβάμαι
τίποτα , είμαι ελεύθερος "... Στην Ιεράπετρα
λοιπόν έμεινα για λίγες ημέρες και έκανα παρέα
με ψαράδες που τους περισσότερους τους
λέγανε " Νίκο " . Γίναμε φίλοι.
Όταν ήρθε η ώρα να φύγω , μου έκαναν μια
γιορτή και μου είπαν :
" Να , ο τοίχος απέναντι , γράψε ένα ποίημα
στη γλώσσα σου ". Και το έγραψα με ένα
κομματάκι κάρβουνο . Το καφενείο στην
Ιεράπετρα όπου καθόμασταν λεγόταν "Φάρος" .
Εκεί υπάρχει ακόμη η μαρτυρία μιας φιλίας
γραμμένης στον τοίχο... Σ' αυτόν τον τόπο
μπορώ να επιστρέψω με χαρά... Ξέρω ότι θα
συναντήσω φίλους...
Αυτό με ικανοποιεί στη ζωή μου ».
………………………………………………………………
Αυτή την ηθική που ακολουθείτε στη
ζωή σας την κληρονομήσατε από κάπου ;
Ποιος σας επηρέασε ; οι γονείς σας ;
«Μεγάλωσα μέσα σε μια οικογένεια πολύ
περίεργη ,... πολύ ωραία οικογένεια».
Πού μεγαλώσατε;
« Στο Σαντιάγο ».
­ Με παραμύθια μεγαλώσατε;
«Θυμάμαι ότι όταν ήμουν μικρός ο παππούς
μου και η γιαγιά μου μού διάβαζαν
παραμύθια προτού κοιμηθώ. Στα οκτώ μου
χρόνια γνώριζα ήδη όλα τα βιβλία του
Ιουλίου Βερν και πολλών άλλων συγγραφέων
περιπετειωδών μυθιστορημάτων.
Είχα την τύχη να μεγαλώσω περιτριγυρισμένος
από πολλά βιβλία. Η οικογένειά μου δεν ήταν
μια οικογένεια διανοουμένων, αλλά αγαπούσε
τα βιβλία ».
­Τι δουλειά έκανε ο πατέρας σας ;
« Ο πατέρας μου είχε εστιατόριο και η μητέρα
μου ήταν νοσοκόμα. Ο παππούς μου ήταν
επαγγελματίας αναρχικός σε σύνταξη και
η γιαγιά μου μια εξαιρετική καθηγήτρια
μουσικής ! Ο παππούς και η γιαγιά μου
διηγούνταν υπέροχα. Αν από παιδί ακούς
ιστορίες να σ ' τις διηγούνται όμορφα ,
αντιλαμβάνεσαι την ουσία του ευφυούς
διαλόγου » .
………………………………………………………………
Πιστεύετε στο ταλέντο ; Δηλαδή , αυτό
που μας κάνει να διακριθούμε ανάμεσα
σε ομοτέχνους μας είναι το ταλέντο ή
κάτι άλλο ;
« Πιστεύω ότι αυτό που μας κάνει να
διακρινόμαστε είναι ένα 5% ταλέντο και
ένα 95% δουλειά και πειθαρχία . Στη δουλειά
μου πρέπει να ιδρώσεις πολύ για να τα
καταφέρεις ( γέλια ) . Εγώ , η αλήθεια είναι
ότι , αντιστάθηκα πολύ στο ταλέντο μου...
Να 'ναι καλά οι φίλοι μου. Αυτοί με πίεσαν να
δω αυτό που είχα ! » .
………………………………………………………….....
Εσάς, τι σας ενδιαφέρει να μη χάσετε;
« Τη χαρά ».
­ Και τι είναι αυτό που σας δίνει μεγάλη χαρά ;
« Βασικά οι συναντήσεις με τους φίλους μου ,
η ζωή με τα παιδιά μου . Είμαι ένας τύπος που
χαίρεται με πολύ απλά πράγματα : να δεις μια
καλή ταινία , να ακούσεις ένα όμορφο τραγούδι ,
να γνωρίσεις ένα ωραίο κορίτσι και να
ερωτευτείς ­ οι πηγές της χαράς είναι
ανεξάντλητες » .
­ Απόλυτη ευτυχία υπάρχει;
« Υποθέτω , ναι ­ και αν όχι , πρέπει να την
εφεύρουμε».
………………………………………………………........
­Ποιους συγγραφείς θαυμάζετε πολύ ή
σας επηρέασαν ;
« Η λίστα είναι τεράστια . Νομίζω ότι ήταν όλοι
οι κλασικοί της περιπετειώδους λογοτεχνίας ,
οι κλασικοί που τόλμησαν να σπάσουν τα
παραδοσιακά λογοτεχνικά είδη όπως ο
Χέμινγκγουεϊ ή ο Τζον Ντος Πάσος .
Ο δρόμος των επιδράσεων δεν σταματάει ποτέ .
Υπάρχουν συγγραφείς που θαυμάζω, γνωρίζω ,
είμαστε φίλοι και που για μένα είναι επίσης μια
πηγή επιρροών , γιατί ο συγγραφέας είναι αυτά
που έχει διαβάσει, είναι απολύτως αδύνατον και
παράλογο να ισχυρίζεται ότι αντιπροσωπεύει την
καθαρότητα » .
Ποιους λατινοαμερικανούς συγγραφείς
από αυτούς που ίσως έχετε γνωρίσει
θαυμάζετε ;

« Τον Χούλιο Κορτάσαρ , που υπήρξε και
σπουδαίος φίλος . Κάποιοι συγγραφείς που
πέθαναν στους πολιτικούς αγώνες , όπως
ο Αρόλδο Κόντι , που εξαφανίστηκε
στην Αργεντινή , ο ποιητής Ρόκε Ντάλτον ,
που πέθανε στο Ελ Σαλβαδόρ .
Και τώρα , από τη μεγάλη λίστα των φίλων μου ,
ο Μεξικανός Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο είναι
εξαιρετικός συγγραφέας , ο Αργεντινός
Οσβάλδο Σοριάνο , άλλος ένας Αργεντινός
που λέγεται Μέμπο Γιαρδινέλι... είναι πολύ
μεγάλη η λίστα » .
…………………………………………………….........

Μία παράγραφος μέσα από το βιβλίο :
¨ Κοιτάξτε πάνω : έρχονται οι βροχές .
Προσπαθήστε τώρα να φανταστείτε τι έγινε .
Η θηλυκιά θα βγήκε να κυνηγήσει για να
γεμίσει την κοιλιά της και να ΄χει γάλα για τις
πρώτες βδομάδες των βροχών . Τα μικρά
θήλαζαν ακόμα , κι έμεινε το αρσενικό να τα
φυλάει . Έτσι γίνεται στα ζώα , κι έτσι πρέπει
να τα αιφνιδίασε ο γκρίνγκο . Τώρα η θηλυκιά
γυροφέρνει , ξετρελαμένη από τον πόνο .
Τώρα έχει βγει να κυνηγήσει άνθρωπο . Δε θα
πρέπει να δυσκολεύτηκε να βρει τα ίχνη του
γκρίνγκο . Τον ακολούθησε απ΄το γάλα που
η μυρωδιά του είχε κολλήσει στον
δυστυχισμένο σαν κατάρα . Έχει ήδη σκοτώσει
έναν άνθρωπο . Ξέρει πια τι γεύση έχει
το ανθρώπινο αίμα , γιατί το ΄χει δοκιμάσει ,
και για το μικρό της μυαλό όλοι οι άνθρωποι
σκότωσαν τα παιδιά της …¨

Εύχομαι σε όλους καλή ξεκούραση !!!

Σχόλια

  1. Αγαπητέ Νίκο!

    Σε ευχαριστώ, για τη χαρά, που μου έδωσες.
    Μένω Σουηδία και έχω φίλους Χιλιάνους που ήρθαν και αυτοί εδώ στη χώρα του χιονιού το 73. Ο καλύτερος μου φίλος μοιάζει πολύ του Λουίς.
    Μου θύμησες τόσα και τόσους!

    Τα παιδιά που: "Είναι θυγατέρες και γιοι της λαχτάρας της ζωής να διαιωνιστεί". Γκιμπράν
    Θέλουν χάδι και παραμύθια!

    Κάποτε ρώτησε μια μαμά τον Αϊνστάιν
    -Δάσκαλε! Τι πρέπει να κάνω για να γίνει το παιδί μου έξυπνο και να ζήσει μια χαρούμενη ζωή;
    -Να του διαβάζεις παραμύθια.
    -Και μετά, για να γίνει πιο έξυπνο;
    -Να συνεχίσεις να του διαβάζεις παραμύθια.

    Καλή σας μέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα, Νίκο, mareld - κι ας είναι άλλη μέρα σήμερα.
    Χαίρομαι για την επιλογή του Sepùlveda στη βιβλιοθήκη, γιατί είναι ένας συγγραφέας που γράφει απλά για το αυτονόητο, γι' αυτά, δηλαδή, που πολλές φορές αμελούν να γράφουν άλλοι:άνθρωπος-ζώα-φύση-δεσμοί ανάμεσά τους. Και προσφέρει υλικό που είναι ό,τι πρέπει για μια σημερινή σχολική βιβλιοθήκη.
    Και γράφει παραμυθένια για έναν κόσμο που καθόλου παραμυθένιος δεν είναι..
    Παρατήρηση για τον Νίκο: Δεν έχουμε μόνο ένα νέο βιβλίο στη βιβλιοθήκη μας!! Ευτυχώς, οι προσφορές από τους συναδέλφους και τους εκδοτικούς οίκους συνεχίζονται και είμαστε ευτυχείς γι' αυτό.
    Παρατήρηση για την mareld: Οι χιλιάνοι φίλοι σου, βρε, σε μύησαν στη μουσική των Inti Illimani;; Αχ, οι ωραίες μέρες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιό μας στοχεύει στη συμμετοχή, τη συζήτηση, την ανταλλαγή, την έκφραση απόψεων και ιδεών, γι' αυτό και τα σχόλιά σας είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτα:-)

Δημοφιλείς αναρτήσεις