οικολογικό αποτύπωμα ελληνικών σχολείων - μια πρόταση
Και ενώ τα παιδία γράφει, γράφει, γράφει - και γράφει και για το ωραία που καίει, που καίει, που καίει - και ενώ χρόνια πολλά η εκπαίδευση πορεύεται σφιχταγκαλιασμένη με το άγονο και το παράλογο και ενώ ο διάλογος ετοιμάζεται να καταλήξει σε νέα πρόταση για τις εξετάσεις και ενώ η ΟΛΜΕ δε συμμετέχει στο διάλογο, γιατί πιθανώς δεν εμπίπτει στα ενδιαφέροντά της, και ενώ ένας ακόμα ανοιξιάτικος μήνας της ζωής των παιδιών κυλάει αντιπαραγωγικά και δύσθυμα,
«Ενεργειακοί επιμελητές» φιλοδοξούν να γίνουν οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών, μέσα από την πανελλήνια ιστοσελίδα «Οικολογικό Αποτύπωμα Σχολείων», που σχεδίασε ο δάσκαλος Γιάννης Πούλιος.
Την ιστοσελίδα μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, προκειμένου να βρουν σε πραγματικούς αριθμούς την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύει το σχολείο τους στην ατμόσφαιρα, την κατανάλωση των ηλεκτρικών συσκευών και την ενεργειακή συμπεριφορά του κτιρίου γενικότερα, πράγματα για την οποία ευθύνονται και οι ίδιοι.
έρχονται κάπου κάπου κάποιες πληροφορίες, κάποιες δραστηριότητες που δίνουν μιαν ανάσα, που προτείνουν, που προσφέρουν μιαν άλλη ματιά στο συνήθως μίζερο τρόπο που αντιμετωπίζουμε τα σχολεία μας και την εκπαίδευση.
Φαίνεται πως κάποιοι άνθρωποι εκεί, στη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, δουλεύουν με μεράκι, διάθεση και ευαισθησία. Μπείτε στην ιστοσελίδα www.co2schools.gr να δείτε. Διαβάστε και το παρακάτω άρθρο που βρήκαμε στην Ελευθεροτυπία της Πέμπτης, 21 Μαΐου 2009:
Οι μαθητές μετρούν τη ρύπανση που προκαλούν τα σχολεία
«Ενεργειακοί επιμελητές» φιλοδοξούν να γίνουν οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Σερρών, μέσα από την πανελλήνια ιστοσελίδα «Οικολογικό Αποτύπωμα Σχολείων», που σχεδίασε ο δάσκαλος Γιάννης Πούλιος.
Την ιστοσελίδα μπορούν να χρησιμοποιούν οι μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, προκειμένου να βρουν σε πραγματικούς αριθμούς την ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα που εκλύει το σχολείο τους στην ατμόσφαιρα, την κατανάλωση των ηλεκτρικών συσκευών και την ενεργειακή συμπεριφορά του κτιρίου γενικότερα, πράγματα για την οποία ευθύνονται και οι ίδιοι.
Σε δεύτερη φάση, οι μαθητές θα προχωρούν σε συγκεκριμένες δράσεις, προκειμένου να βελτιώσουν το «οικολογικό τους αποτύπωμα». Τα παιδιά θα εργάζονται αρχικά σε ομάδες, με τη βοήθεια δασκάλων, παίζοντας τον ρόλο του «ενεργειακού επιμελητή». Θα συγκεντρώνουν όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες για τη συμπεριφορά των συμμαθητών και των εκπαιδευτικών τους σε ό,τι αφορά θέματα χειρισμού της ενέργειας, θα καταγράφουν τις ηλεκτρικές συσκευές που χρησιμοποιούνται στο σχολείο, θα φωτογραφίζουν τους σχετικούς χώρους, θα συγκεντρώνουν εγχειρίδια λειτουργίας και θα αναλύουν τους λογαριασμούς ρεύματος και θέρμανσης.
«Μέσω μιας βιωματικής διαδικασίας, οι μαθητές αποκτούν τις γνώσεις ώστε να ευαισθητοποιηθούν στο πρόβλημα των κλιματικών αλλαγών και τη σχέση που έχουν με την κατανάλωση ενέργειας», δήλωσε ο σχεδιαστής του προγράμματος Γιάννης Πούλιος.
Οι μαθητές θα δίνουν τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει, στην ιστοσελίδα www.co2schools.gr . Στο τέλος θα γίνεται αυτόματη αξιολόγηση όλων των δεδομένων και θα παρουσιάζεται το αποτέλεσμα της οικολογικής ταυτότητας του σχολείου. Οι επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες θα μπορούν να αξιοποιηθούν από τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας για τη δρομολόγηση λύσεων. Το πρόγραμμα πρόκειται να παρουσιαστεί επίσημα στην Αθήνα από το υπουργείο Παιδείας.
Ν.ΦΩΤ.
Οι μαθητές θα δίνουν τα δεδομένα που έχουν συγκεντρώσει, στην ιστοσελίδα www.co2schools.gr . Στο τέλος θα γίνεται αυτόματη αξιολόγηση όλων των δεδομένων και θα παρουσιάζεται το αποτέλεσμα της οικολογικής ταυτότητας του σχολείου. Οι επιστημονικά τεκμηριωμένες πληροφορίες θα μπορούν να αξιοποιηθούν από τη διεύθυνση της σχολικής μονάδας για τη δρομολόγηση λύσεων. Το πρόγραμμα πρόκειται να παρουσιαστεί επίσημα στην Αθήνα από το υπουργείο Παιδείας.
Ν.ΦΩΤ.
Πώς σας φαίνεται; Τι προβλέπετε; Θα υπάρχει συμμετοχή; Πέρα από το επικοινωνιακό πρόσωπο της είδησης, θα υπάρξει ουσιαστικό αποτέλεσμα; Θέλετε να συνεργαστεί και το σχολείο μας; Τι λέτε;
Τι όμορφες ιδέες, τι δημιουργικοί δάσκαλοι, τι κεφάτα παιδιά! Ασφαλώς και θα βρουν μιμητές όχι μόνο από το 6ο με τη γνωστή δράση αλλά και από άλλα σχολεία, Διονύση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘερσίτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΜακάρι. Θα δούμε, τη χρονιά που έρχεται. Είναι πάντως, νομίζω, από τις ευκαιρίες που δίνονται και που δε βλέπω το λόγο να μην τις αξιοποιεί κανείς.
Καλή βδομάδα.
Διονύση,
ΑπάντησηΔιαγραφήκάνοντας μια σύντομη περιήγηση στην ιστοσελίδα που προτείνει το πρόγραμμα, διαπίστωσα ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον. Πρώτον, γιατί δίνει την ευκαιρία στους μαθητές να ερευνήσουν το σχολικό κτίριο και να ανακαλύψουν όχι μόνο το οικολογικό του αποτύπωμα ( μου αρέσει πολύ ο όρος γιατί έχει μια ζωντάνια ανθρώπινης ζωής) αλλά και"κρυφά" σημεία του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου στα οποία οι μαθητές δεν έχουν πρόσβαση.Δεύτερον η ανάπτυξη της οικολογικής συνείδησης έχει μια αμεσότητα, από την άποψη ότι βασίζεται στο οικείο και κοντινό σχολικό περιβάλλον και αυτό μπορεί να αποτελεί κίνητρο για τους μαθητές αλλά και τους καθηγητές.Θα τα σκεφτούμε ξανά όλα αυτά το Σεπτέμβριο.
Μόλις βγούμε-ελπίζω σώοι- από το πέλαγο των εξετάσεων, θα μπω και εγώ στην ιστοσελίδα. Φαίνεται ενδιαφέρουσα ιδέα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιονύση πολύ ωραίο το βιντεάκι.
Οι σκέψεις απόψεις της εισαγωγής σου με βρίσκουν απόλυτα σύμφωνη...
Πολύ καλή ιδέα!Ευκαιρία να σκεφτούμε (από τη νέα σχολική χρονιά)για τις απώλειες ενέργειας στο σχολείο μας και τους τρόπους που παλιά έκαναν οικονομία στο νερό με στέρνες στην ταράτσα του σχολείου μας!Στο Γυμνάσιό μας στις παρυφές των Ακαρνανικών υπάρχουν ακόμα στα σπίτια στέρνες,γίνεται κομποστοποίηση και προτιμάται η φυσική σκιά από το κλιματιστικό-τρόποι που επέζησαν από τα παλιά χωρίς να λάβουν ετικέτες περιβαλλοντικής διαχείρισης...Είναι όμως καλό να γίνει συνειδητή η πράξη αυτή,γιατί δυστυχώς στα χωριά των μαθητών μας υπάρχει περιβαλλοντική υποβάθμιση...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε για τη δημοσίευση του άρθρου,μας βάζει ιδέες!
Ναταλία Βάβουρα
Πραγματικά ενδιαφέρουσα ιδέα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜέσα από αυτή την προσπάθεια σίγουρα θα μάθουμε αρκετά χρήσιμα πράγματα και νομίζω πως αξίζει να προσπαθήσουμε.
Τι ουσιαστικό αποτέλεσμα θα έχει μετά την καταγραφή...??? ....
θα δείξει...Θα αναρωτιόταν κανείς ποιες θα είναι οι περαιτέρω συγκεκριμένες δράσεις?...
Ελένη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυνοψίζεις ολοκάθαρα και περιεκτικά. Και μόνο αυτά τα δύο συμπεράσματα που γράφεις να έχει κανείς υπόψη του, αξίζει τον κόπο μια προσπάθεια.
Στέλλα,
Χα! Εκείνο το "σώοι" είναι φοβερό! :-)
Ναταλία,
Έχεις την ευτυχία να ζεις κοντά εκεί που η οικολογία δε λέγεται οικολογία;
Όπως τα λες, όμως. Από την άλλη πλευρά ή περιβαλλοντική υποβάθμιση κι η αμεριμνησία σκάβουν όλο και βαθύτερα το λάκκο. Οπότε, ας μας μπαίνουν ιδέες. Σε δεύτερο στάδιο όλο και κάποια θα φυτρώσει και θα φέρει κάποτε και κανένα καρπουλάκι..
Γεωργία,
Βρε, παιδί μου, πού είσαι τόσον καιρό;! Καλώς τη!
Με το δίκιο σου αναρωτιέσαι για τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, τη συνέχεια. Ωστόσο, ακόμα και η συνειδητοποίηση, τα κέρδη που τόσο αδρά αναφέρει και παραπάνω η Ελένη, δεν είναι αμελητέα.
Κι ένα ακόμα: Να βγαίνουμε από την απραξία και την απάθεια, που κοντεύουν να μας γίνουν δεύτερη φύση μας...