Παρεμβάσεις στο σχολικό χώρο

Παρεμβάσεις στο σχολικό χώρο
Η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη στην Έφη Κυρκίρη, της Β΄τάξης, που πέρυσι δανείστηκε τα περισσότερα βιβλία απ' όλους!



Το κείμενο που ακολουθεί ουσιαστικά είναι μια πρόταση δράσης για όσους διαπιστώνουν τις αγκυλώσεις της εκπαίδευσης, για όσους - μαθητές, καθηγητές, γονείς - δεν αρκούνται να μένουν στις θλιβερές διαπιστώσεις και στην άγονη γκρίνια, για όσους με πείσμα προσπαθούν τη βελτίωση χωρίς να περιμένουν το μάννα εξ ουρανού.

Δεδομένο
: Το σχολείο μας, με κάπου 350 παιδιά, είναι το μεγαλύτερο της περιοχής.
Νεοελληνικό ανέκδοτο: Όταν, πριν 5 χρόνια, χτίστηκε το καινούργιο κτίριο του σχολείου μας, προβλέφθηκε χώρος βιβλιοθήκης. Όταν αρχίσαμε τα μαθήματά μας εκεί, η αίτησή μας για λειτουργία βιβλιοθήκης του ΥΠΕΠΘ απορρίφθηκε για λόγους ακαταλληλότητας του χώρου!
Η αντίδραση τώρα: Αποφασίσαμε να τη στήσουμε μόνοι μας. Δανειστική και λειτουργική. Με την αρχή του 2004 φέραμε ό,τι μπορούσαμε. Τραπεζάκι σαλονιού, πολυθρόνες, πίνακες και κάδρα, αφίσες, πίνακες ανακοινώσεων, μαξιλαράκια χρωματιστά, διακοσμητικά, επιτραπέζια παιχνίδια, σύστημα ήχου.
Φτιάξαμε ένα χώρο χρωματιστό που λίγο θυμίζει σχολείο.
Λεπτομέρεια: Βιβλία υπήρχαν ελάχιστα ( 50;100;), σε αχρησία κι αυτά.
Προσφέραμε δικά μας βιβλία, μαθητές καθηγητές, κάναμε και κάνουμε μεταξύ μας έρανο κάθε χρόνο, για να τα εμπλουτίζουμε. Τα 50-100 του 2004 ήδη κοντεύουν τα 2.000, ενώ μεγαλώνει κι η συλλογή CD και DVD Μαζεύαμε τα χρήσιμα ένθετα από τις εφημερίδες.
Για το βιβλίο, την ιστορία, τον πολιτισμό, την τέχνη, το περιβάλλον, την επικαιρότητα.
Πολλά από τα παλιά βοηθήματα των παιδιών έμεναν στα ράφια για τους επόμενους.

Άρχισαν οι δανεισμοί. Πολλαπλασιάζονται με ταχείς ρυθμούς.
Κρεμάσαμε δυο πίνακες ανακοινώσεων
που παρακολουθούν την πολιτιστική επικαιρότητα και προτείνουν.
Προσφέρουμε σε καλαίσθητα χαρτάκια ποιήματα, διαφορετικό κάθε βδομάδα, αποσπάσματα βιβλίων, φυλλάδια με παρουσιάσεις.
Φέραμε ακόμα και υπολογιστές απ' τα σπίτια μας, τώρα υπάρχουν τρεις με σύνδεση στο ίντερνετ. Το υλικό μηχανοργανώνεται. Φέραμε σκάκι, η μια σκακιέρα δεν έφτανε, φέραμε και δεύτερη.

Ο χώρος έχει γεμίσει χρώμα και, στα διαλείμματα, ζωή. Καθόμαστε εκεί στα κενά μας, για να παραμένει ανοιχτή όλες τις ώρες. Έχει, κάθε λίγες μέρες, ξεχωριστή μουσική πρόταση που ηχεί απαλά στο χώρο. Φιλοξενεί ακόμα και παραδόσεις μαθημάτων ( Ιστορία τέχνης, με την κ. Πετρούλια, Γαλλικά με την κ. Νικολαΐδου..), εκδηλώσεις, την περιββαλοντική ομάδα, τη λέσχη ανάγνωσης.

Από την αρχή υποστηρίχτηκε από όλους. Και οι δύο μας διευθυντές, τόσο ο κ. Μιχαηλίδης όσο και ο κ. Βάγιας άφησαν πλήρη ελευθερία στους "βιβλιοθηκάριους" και βοήθησαν και με την προσωπική τους συνδρομή. Άλλοι συνάδελφοι προθυμοποιήθηκαν να δώσουν από το χρόνο τους, άλλοι, με τα παιδιά των τάξεών τους, βοήθησαν οικονομικά, οι περισσότεροι, όπως ειπώθηκε συνέδραμαν με προσφορές βιβλίων, κάθε χρόνο γίνεται "έρανος" κι όλα τα μέλη του συλλόγου προσφέρουν…Η σχολική επιτροπή ανέλαβε τα -ελάχιστα, πάντως - λειτουργικά της έξοδα ( μολύβια, φακέλους, χρώματα κλπ)

Έχουμε τη μεγάλη χαρά η βιβλιοθήκη αυτή να λειτουργεί περίπου αυτόνομα, από την έγνοια και την προσπάθεια των ανθρώπων της που την αγαπάνε, να διοργανώνει ακόμα και επισκέψεις ( σε θέατρα, κινηματογράφους, βιβλιοπωλεία ), συζητήσεις ή άλλες δραστηριότητες (όπως, π.χ η αλληλογραφία με παιδιά από άλλα σχολεία).

Για την περαιτέρω ανάπτυξή της, θα θέλαμε, από το μπλογκ αυτό, να μας καταθέτατε και τις δικές σας προτάσεις.

Το γράψαμε και στην αρχή αυτού του κειμένου: Τα καταθέτουμε αυτά σα μια πρόταση για τη δυνατότητα ανάληψης ποικίλων πρωτοβουλιών στο σχολικό χώρο. Τα φιλικά μας ιστολόγια ( Θερσίτης, Ανεμόμυλος, Ας μπούμε σε μια τάξη και τόσα άλλα - βλ.δίπλα τους συνδέσμους), που περνάνε έναν ιδιαίτερο προβληματισμό για τα εκπαιδευτικά και αγωνιούν περί του πρακτέου, θα έχουν σίγουρα και τις δικές τους προτάσεις.
Ας μη μένουμε με κατεβασμένα χέρια!

Σχόλια

  1. Έχω πολλή χαρά με όσα είδα. Πολύ, σάς λέω! Κάποτε ίσως βρεθώ σε τούτο τον ευλογημένο χώρο.
    Πρέπει να δούμε πώς θα σάς στείλω και τα δικά μου φτωχά βιβλία, μήπως πάρουν αξία από την υπεραξία αυτού του χαριτωμένου κι ευσκιόφυλλου χώρου.
    Τι όμορφος που είναι!!!!

    Να είσθε καλά και να τον χαίρεσθε όσο περισσότερο γίνεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Π.Κ,
    Και βέβαια να βρεθείς, η πρόσκλησή μας είναι ισόβιας ισχύος. Βιβλίο ήδη υπάρχει, ευπρόσδεκτα και τα άλλα. Άλλωστε η ποίηση εδώ βρίσκει καταφύγιο.
    Κι εμείς σ΄αυτή..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μπράβο σας!!!!
    Είστε αξιέπαινοι όλοι σας...
    παιδιά και συνάδελφοι εκπαιδευτικοί

    Μας μπολιάζεται δύναμη και έμπνευση
    για να συνεχίζουμε,
    παράλληλα μαζί σας,
    στο ίδιο ποτάμι να κυλάμε...
    Ως τη θάλασσα...
    Ως το τέλος και την αρχή του κόσμου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά μια καταπληκτική βιβλιοθήκη!! γεμάτη ζωντάνια ..και χαρά !!! και η δραστιριότητες της πραγματικά αξιθαύμαστες
    Σας αξίζουν πολλοί έπαινοι αφού μας δώσατε ένα ακόμα καταφύγιο μέσα (σ)το (μεγάλο καταφύγιο) σχολείο όπου πέρναμε δημιουργικά και ευχάριστα τις ώρες μας !!
    Μια μεγάαααλη , χρωματιστή πινελία μέσα στο μουντό τοπίο της καθημερινότητας μας! ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Έχω να κάνω μια πρόταση... αν κ ο χώρος μια χαρούλα ειναι προτείνω να του δώσουμε λίγο χρώμα.. αν βάφαμε δηλαδή λιγάκι τους τοίχους έντονα κ αν γράφαμε όλοι απο έναν στίχο
    (ό,τι μας αρέσει) κ το αναρτούσαμε στη βιβλιο8ήκη μας (σε ενα πίνακα ανακοινώσεων) σιγουρα 8α ήταν πολύ πιο προσωπικό, πολύ πιο χαρακτηριστικό κ πολύ πιο εφηβικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ιππολύτη,
    Καλώς ήρθες! Μαζί με το γλυκάκι που κερνάμε, πάρε και όποιο βιβλίο θέλεις και κάθησε στη βιβλιοθήκη να το απολαύσεις...

    Δεκτό το μπράβο, ευχαριστούμε. Πάντως, δεν είναι αυτοσκοπός. Η βαθύτερη ικανοποίηση θα ήταν να δούμε τέτοιες ενέργειες -και διαθέσεις - να πολλαπλασιάζονται, σε πείσμα των καιρών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καταρχήν..μένω έκπληκτη!
    Εκεί που απουσιάζει ή βάζει φραγμούς το κράτος.. η αγάπη και το μεράκι κάποιων ανθρώπων μπορεί να κάνει θαύματα!
    Γιατί αυτό είναι ένα μικρό θαύμα στην σύγχρονη Ελλάδα!!

    Μπράβο σε όλους σας..
    Διονύση η χαρά που μου δώσατε είναι πολύ μεγάλη..και η αισιοδοξία..

    Στο σχολείο που πήγαινα, δεν είχαμε βιβλιοθήκη και τώρα βλέποντας την προσπάθεια σας, νιώθω απέραντη ευγνωμοσύνη λες και δανείστηκα ήδη και εγώ..από εσάς..

    Εύχομαι και είμαι σίγουρη πως τα παιδιά θα επωφεληθούν πολύ από την κίνηση σας..και πόσα ακόμη παιδιά που πρόκειται να ακολουθήσουν..

    Τι πρόταση να αφήσω?? Νιώθω πραγματικά "μικρή". Μόνο Σεβασμό και ένα εγκάρδιο ευχαριστώ, σαν ήδη να τη χρησιμοποίησα και εγώ..
    Να είστε γεροί να ολοκληρώσετε τις τόσο αξιόλογες κινήσεις σας.. με τόση αγάπη για το επάγγελμα που επιλέξατε να κάνετε.
    Να είστε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. º°TغØ�←Stغllar •dust°º,
    Μαζί τα κάνουμε όλα αυτά. Πολλά τμήματα έχουν βοηθήσει, Θοδωρή, προσφέροντας βιβλία και κάποιες φορές ένα μικρό ποσό που μεταφράστηκε, επίσης, σε βιβλία. Αρκετά παιδιά, προσωπικά πια, πρόσφεραν βοηθήματα τα οποία κινούνται αρκετά.
    Η συνέπεια όσων δανείζονται είναι υποδειγματική. 1-2 χρόνια υπήρξε και ομάδα βιβλιοθήκης που βοηθούσε στις δραστηριότητές της.
    Μαζί, λοιπόν. Κι είναι (και) αυτό που ευχαριστιόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. angelique,
    δασκάλα μου της πληροφορικής,
    Πώς και δεν έχεις δει ότι ο πίνακας ανακοινώσεων που ζητάς...υπάρχει ήδη; Και μάλιστα έχει γραμμένο πάνω: " Γράψτε κάτι δικό σας στον πίνακα αυτό" Κι από κάτω ζωγραφιές, στίχους από τραγούδια, δικούς σας, συνθηματάκια κλπ.
    Και μάλιστα συχνά πυκνά αναγκάζομαι να τον...εκκαθαρίζω, γιατί τα χαρτάκια καλύπτουν το ένα το άλλο..
    Όσο για τους τοίχους, δε διαφωνούμε καθόλου. Επειδή, όμως, είναι φρεσκοβαμμένοι, ας τους αφήσουμε λίγο χρόνο ακόμη. Βέβαια, θα ξέρεις πως τα έντονα χρώματα στις βιβλιοθήκες είναι απαγορευτικά για τα μάτια.

    Το ουσιαστικό είναι πως προτείνεις. Είναι αυτό που έλεγα πριν στο Θοδωρή για το "μαζί" που τη στήνουμε τη βιβλιοθήκη μας.

    ΥΓ. Θυμάσαι την έκπληξή μου προχτές το πρωί, που σας βρήκα όλους μέσα μπαίνοντας;! :-)
    Καλό σαββατοκύριακο
    ( Προλαβαίνεις! )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. καλλιτεχνάκι!
    Πού χώθηκες, βρε παιδί μου, μες στα ράφια;

    Τα έχουμε ξαναπεί - και στο βάθος αυτό είναι θλιβερό: Τα στοιχειώδη στον τόπο μας μπορεί να τύχουν εγκωμίων σα να είναι μοναδικά. Όταν σταματήσει αυτό να είναι έτσι, τότε μπορεί να είναι καλύτερα τα πράγματα..
    Καλό βράδυ, Κυριακή, βδομάδα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Το μεράκι κάποιων ανθρώπων (Νιόνιος αρχικά ,μετά προσεχώρησε ο Ανδρόνικος και τώρα τελευταία η Άννα και έπεται συνέχεια)έδωσαν πνοή σε ένα χώρο που το ονομάσαμε βιββλιοθήκη.Αρχικά ήταν ένας παγωμένος από την αχρηστία χώρος και σιγά σιγά έγινε ένας ζεστός χώρος,που φιλοξενεί αξιόλογα βιβλία και το σπουδαιότερο νιάτα που διαβάζουν ,παίζουν πνευματικά παιχνίδια, σερφάρουν στο σχολικό διαδίκτυο,συζητούν.Η βιβλιοθήκη είναι καθαρό δημιούργημα των καθηγητών και των μαθητών του σχολείου με συνεισφορά πολλών αξιόλογων εκδόσεων, και από κοντά η 43η Σχολική επιτροπή,με τη ουσιαστική προσφορά της.Μπράβο σε όλους και καλό θα ήταν το σεβαστό Υπουργείο Παιδείας να βοηθά τέτοιες πρωτοβουλίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Το ιστολόγιό μας στοχεύει στη συμμετοχή, τη συζήτηση, την ανταλλαγή, την έκφραση απόψεων και ιδεών, γι' αυτό και τα σχόλιά σας είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτα:-)

Δημοφιλείς αναρτήσεις