(Μικρή συμβολή στο αφιέρωμα για το περιβάλλον)
Καμιά φορά αντικρύζοντας το χάλι των δρόμων, της κυκλοφορίας, των
"πεζοδρομίων", την παντελή έλλειψη σεβασμού στον πεζό και τον πολίτη, απελπίζεσαι πως τίποτα δεν είναι για ν' αλλάξει. Ακόμα κι όταν είναι να προτείνεις μια ιδέα, ένα μέτρο, αδυνατείς, γιατί, βασικά, δεν πιστεύεις στη δυνατότητα εφαρμογής του.
Κι όμως. Τα καλά νέα έρχονται απ' την Κατερίνη, όπου, διαβάζουμε πως εφαρμόζεται πειραματικά ένα καταπληκτικό, για ελληνική πόλη, σχέδιο. Σας παραθέτουμε κομμάτι του άρθρου της Χαράς Τζαναβάρα, από την Ελευθεροτυπία της Δευτέρας 9-6-2008, για του λόγου το αληθές:
Καμιά φορά αντικρύζοντας το χάλι των δρόμων, της κυκλοφορίας, των
"πεζοδρομίων", την παντελή έλλειψη σεβασμού στον πεζό και τον πολίτη, απελπίζεσαι πως τίποτα δεν είναι για ν' αλλάξει. Ακόμα κι όταν είναι να προτείνεις μια ιδέα, ένα μέτρο, αδυνατείς, γιατί, βασικά, δεν πιστεύεις στη δυνατότητα εφαρμογής του.
Κι όμως. Τα καλά νέα έρχονται απ' την Κατερίνη, όπου, διαβάζουμε πως εφαρμόζεται πειραματικά ένα καταπληκτικό, για ελληνική πόλη, σχέδιο. Σας παραθέτουμε κομμάτι του άρθρου της Χαράς Τζαναβάρα, από την Ελευθεροτυπία της Δευτέρας 9-6-2008, για του λόγου το αληθές:
" ΧΕΙΡΟΦΡΕΝΟ ΣΤΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΧΩΡΟ ΣΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
Φυτεύει δέντρα στην ...άσφαλτο
Και όμως υπάρχει δημοτική Αρχή στην Ελλάδα που αποφάσισε να βάλει «χειρόφρενο» στα αυτοκίνητα, φυτεύοντας δένδρα στην ...άσφαλτο και εξασφαλίζοντας περισσότερο χώρο για τους πεζούς. Το ενδιαφέρον πείραμα ξεκίνησε στην Κατερίνη και προβλέπει «επίθεση» στον σκληρό πυρήνα μιας πόλης με μόλις 1,5 τετραγωνικό πράσινου ανά κάτοικο.
Τα μόνα «όπλα» είναι οι πολυχρηστικές νησίδες, ένα πρωτόγνωρο για τα ελληνικά δεδομένα πολεοδομικό εργαλείο. Διαπιστώθηκε ότι τη λωρίδα του δρόμου που βρίσκεται δίπλα στο πεζοδρόμιο συνήθως την καταλαμβάνουν τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Για να αλλάξει η εικόνα χρειάστηκε μια μελέτη και τέσσερις απλές κινήσεις: ξηλώθηκε η άσφαλτος και φυτεύθηκαν δένδρα, τοποθετήθηκαν κάδοι για τα σκουπίδια και μεταφέρθηκαν όλες οι πινακίδες που ήταν στα πεζοδρόμια· ανάμεσα σε αυτές τις διαμορφωμένες γωνιές εξασφαλίστηκαν χώροι για να παρκάρουν ανά δύο τα αυτοκίνητα. «Ακολουθήσαμε την αγγλική σχολή που πιστεύει ότι δεν πρέπει να δίνουμε στα αυτοκίνητα παραπάνω χώρο», μας είπε ο δήμαρχος Σάββας Χιονίδης, ο οποίος θεωρεί ότι σε μια σύγχρονη πόλη προηγούνται οι πεζοί και τα δένδρα και ακολουθούν το παρκάρισμα και η κυκλοφορία.
Με αυτή τη φιλοσοφία, διανύοντας το δεύτερο έτος της θητείας του, ξεκίνησε τις παρεμβάσεις πειραματικά από δρόμους του κέντρου, με στόχο να καλύψει την επόμενη διετία περίπου 27 χλμ. «Το σύστημα εφαρμόζεται εδώ και οκτώ μήνες. "Κλέψαμε" χώρο από το ΙΧ και φυτέψαμε δένδρα σε χώρους που μπορούν να αναπτυχθούν χωρίς να εμποδίζονται από τα μπαλκόνια. Το ενδιαφέρον είναι ότι με την καλύτερη τακτοποίηση του χώρου δεν χάσαμε ούτε θέσεις παρκαρίσματος. Η δημοτική αστυνομία χρειάστηκε να παρέμβει μόνο μία φορά», σημειώνει ο δήμαρχος, που με την ιδιότητα και του πολιτικού μηχανικού μάς εξηγεί ότι τα φυτευμένα στην άσφαλτο δένδρα θα συμβάλουν στην αλλαγή του μικροκλίματος, με μείωση της μέσης θερμοκρασίας και κατακράτηση διοξειδίου του άνθρακα. Η θερμική νησίδα οφείλεται στο γεγονός ότι τους θερινούς μήνες η θερμοκρασία στην άσφαλτο φτάνει έως και 70 βαθμούς και η σωστότερη αντιμετώπιση γίνεται με φύτευση. (...) "
Δεν είναι υπέροχο;
Μπράβο στον Δήμαρχο Κατερίνης. Έτσι χρειάζεται να δρα ένας υπεύθυνος άνθρωπος και όχι να παρακολουθεί απαθής τα άσχημα δρώμενα από εμάς τους κακομαθημένους Ελληναράδες.Αναλογίζομαι Νιόνιο ότι οι παπούδες μας που είχαν για μεταφορικό μέσο το κάρο είχαν προβλέψει να έχουν τον κατάλληλο σταύλο για το όχημα και το άλογο,εμείς πρώτα αγοράζουμε το αυτοκίνητο και μετά ψάχνουμε να βρούμε που θα το σταθμεύουμε. Μία είναι η λύση ,«άγρια » επίθεση κατά του κακού εαυτού μας να κάνουμε εμείς οι ίδιοι πρώτα ,και έπειτα οι υπεύθυνοι άρχοντες μήπως και συνέλθουμε.ΑΜΗΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που τα έργα τους θα πρέπει να γίνουν παραδείγματα. Δυστυχώς ακόμα και στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης φαίνεται να είμαστε πολιτικά μπλεγμένοι. Ή αυτά τα έργα δεν έχουν τηλεθέαση και άρα μένουν στην αφάνεια. Πάντως ένα έργο δεν είναι ένα βήμα. είναι πολλά μικρά που θέλουν την βοήθεια και την υπομονή και επιμονή όλων
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο τους..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματικά πάρα πολύ υπέροχο!! :)
Δεν θα πρέπει να προβληθεί περισσότερο αυτή η προσπάθεια? Δεν ειδα πουθενα τα καναλια να το κανουν.. (βεβαια δεν βλεπω κ πολυ τηλεοραση..) το ειδατε εσεις?
Μακάρι και άλλες πολεις να ακολουθησεις το παραδειγμα.. για την αθηνα μας.. πλεον πολυ δυσκολο εως ακατορθωτο.. Ας διασωθουν οι υπολοιπες τουλαχιστον..
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορώ να 'πω οτι είναι κάτι εκπληκτικό...δεν μπορώ να πιστέψω οτι αρχίζουν να γίνονται αυτού του είδους ενέργειες στην Ελλάδα . ΜΠΡΑΒΟ και
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυχγαρητήρια στο δήμαρχο Κατερίνης κ. Σάββα Χιονίδη!!!!!
Υ.Γ Θα ήθελα να πω οτι συμφωνώ απόλυτα με το σχόλιο της roadartist.. δεν πρέπει να προβληθεί περισσότερο αυτή η προσπάθεια ! ?
Όταν είναι διατεθειμένος κανείς να ξεφύγει από την πεπατημένη και το μικρόκοσμό του ,
ΑπάντησηΔιαγραφήόταν πιστεύει ότι οι άνθρωποι είναι πάνω από τα κέρδη, το συμφέρον και το πολιτικό κόστος, τότε,φαίνεται,πως ναι, μπορούν να υλοποιούνται και τέτοια σχέδια!
Το ενδιαφέρον, βέβαια, είναι ότι στην περίπτωσή μας, και η ποιότητα της ζωής τονώθηκε, και από πρακτική άποψη υπάρχει εξυπηρέτηση.
Εφικτές, έξυπνες, βελτιωτικές κινήσεις που ξεκινούν από το ουσιαστικό ενδιαφέρον και τη γνώση.
Μπράβο στο Δήμαρχο και σε όσους πίστεψαν και συνέβαλαν στην υλοποίηση του σχεδίου.
Δημήτρη,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ για την επίθεση κατά του κακού εαυτού μας. "Θέλει δουλειά πολλή", πάντως, ισχυρές δόσεις παιδείας. ( Και έτσι ερχόμαστε στα λημέρια μας...Έχουμε πάρα πολλή δουλειά να κάνουμε με μας και τα παιδιά μας, πέρα από το υποταγμένο στις πανελλαδικές μάθημα...)
evlahos,
Ωραία τα λες. ( Αν βρεθείς στην Κατερίνη, περιμένουμε να τα φωτογραφίσεις κιόλας! )
Για τηλεθέαση, ας μην το συζητάμε. " Οι μειοψηφίες, τάγματα ξυπόλητα ", έλεγε ο συνονόματός μου αοιδός, " σκαρφαλώνουν μέσα σε σκοτάδια απόλυτα "...Έστω. Να σκαρφαλώνουν, όμως! :-)
roadartist μας, καλή,
Και βέβαια να προβληθεί περισσότερο. Π.χ, να μπει στο ιστολόγιό σου! ( Εεεε, πώς αλλιώς; Να το παίξει το star μου φαίνεται αδυνατούτσικο..)
Και, επιτέλους, να διαφωνήσουμε(!): Δε θα ήθελα να πιστεύω πως είναι ακατόρθωτο στην Αθήνα. Όχι μόνο ακολουθώντας το ουτοπικό του Μάη του '68 "πραγμάτωσε το αδύνατο", αλλά επειδή το ίδιο αδύνατο μπορεί να φάνταζε πριν και για την Κατερίνη, όπως απίθανη είχε ακουστεί, όταν πρωτοειπώθηκε, η πρόταση για την πεζοδρόμηση της Αρεοπαγίτου. Κομμάτι κομμάτι μπορεί ν'αλλάζει κάτι ( Σα σύνθημα μου βγήκε αυτό! )
can yoy see around,
Καλώς ήρθες στο φτωχικό μας. Γλυκάκι κουταλιού και καφέ!
Ναι, κι εμείς έτσι την είδαμε την είδηση, ως κάτι υπέροχο, και συμφωνώντας μαζί σου προσπαθούμε να την κάνουμε γνωστή. Μήπως δεν τονώνεται, άλλωστε, έτσι η αισιοδοξία μας;
Λίλα,
Το θέμα μας - το ξέρεις πολύ καλά - είναι πώς θα καταφέρουμε να κατακτήσουμε τις προϋποθέσεις του "όταν" που βάζεις στην πρώτη σου παράγραφο.
Κι εγώ ξεχώρισα από την είδηση αυτή τη λέξη που λες κι εσύ: ΕΦΙΚΤΕΣ κινήσεις.
Διονύση, ανακάλυψα το blog του σχολείου σας, ακολουθώντας σύνδεσμο από το blog της Κικής. Συγχαρητήρια σε σένα και τους συναδέλφους σου! Πολύ ενδιαφέρον!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς προσπαθήσουμε μέσα από τους μαθητές μας να αλλάξουμε κάποιες νοοτροπίες σε αυτό τον τόπο.
Νάντα Βέλτσου
Νάντα!!! Οποία έκπληξη!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧάρηκα πολύ που - έτσι απρόσμενα - ξανασυναντηθήκαμε.
Θα περάσω από το ιστολόγιό σου, να τα πούμε/λέμε κι από κει.
Αν αλλάξουμε νοοτροπίες, δεν ξέρω. Εκείνο που αισθάνομαι σίγουρα είναι πως δεν μπορώ παρά να προσπαθώ. Η προσπάθεια, άλλωστε, είναι αυτή που νοηματοδοτεί την εκπαιδευτική μας ζωή..
Το ξαναγράφω: Χαίρομαι που ξανασυναντηθήκαμε!