σα μια σειρά κεράκια αναμμένα .....
Όταν η κλοπή ..... νομιμοποιείται!
Από την ιστοσελίδα του φυσικού Ανδρέα Κασσέτα
http://users.sch.gr/kassetas/
αντιγράφουμε αποσπάσματα μιας παρουσίασης για το κερί.
Από την ιστοσελίδα του φυσικού Ανδρέα Κασσέτα
http://users.sch.gr/kassetas/
αντιγράφουμε αποσπάσματα μιας παρουσίασης για το κερί.
Για το κερί της φυσικής, της χημείας,της ποίησης, του ρομαντισμού, της ενδοσκόπησης.
Για τη φλόγα που φωτίζει, που ηρεμεί, που ανιχνεύει τα σκοτάδια μας.
Ιδιαίτερα επίκαιρο τις μέρες του Πάσχα...
Διαβάζουμε, λοιπόν:
Λονδίνο 1860
Λονδίνο 1860 και στο ακροατήριο ο βασιλικός σύζυγος πρίγκιπας Αλβέρτος, ο Κάρολος Ντίκενς αλλά και ένα σωρό παιδιά. Είχαν πάει ν’ ακούσουν τον Μάικλ Φαρανταίη σε μια από τις διαλέξεις του για το αναμμένο κερί . « Η χημική ιστορία του κεριού» ήταν ο γενικός τίτλος έξι διαλέξεων που απαντούσαν σε ερωτήματα για τη δομή του κεριού, για το καύσιμο υλικό και για τη φλόγα, για τα προϊόντα της καύσης, τη φύση της ατμόσφαιρας και την αναλογία της αναπνοής με την καύση .
O Faraday ήταν διάσημος για τις εκλαϊκευμένες ομιλίες του πάνω στην επιστήμη. Απευθυνόμενος σε αμύητους χρησιμοποιούσε παραδείγματα από την
καθημερινή ζωή και συνόδευε τις διαλέξεις με ζωντανή εκτέλεση πειραμάτων.
Στις διαλέξεις του για το κερί χρησιμοποιούσε διάφορα είδη κεριών από ζωική λίπη, από κερήθρα, από χημικές βαφές, από παραφίνη.
.................................................................................................................................
"Ανάβουμε το φυτίλι, εκείνο αποκτά υψηλή θερμοκρασία και μεταβιβάζεται θερμότητα σε όλο το μήκος του φυτιλιού το οποίο διατηρείται σε υψηλή θερμοκρασία. Με αυτόν τον τρόπο μεταβιβάζεται συνεχώς θερμότητα από το φυτίλι στον κηρό και εκείνος θερμαίνεται και ΛΙΩΝΕΙ . Ο ρευστοποιημένος κηρός απορροφάται στη συνέχεια από το φυτίλι και - λόγω του τριχοειδούς φαινομένου – ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ προς τα πάνω.
Η επόμενη συνέπεια είναι ότι τα οι υδρογονάνθρακες – οι οποίοι συγκροτούν το κερί - φθάνουν σε υψηλή θερμοκρασία και ΑΤΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ. Οι ατμοί διαχέονται προς τα έξω, ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ ΧΗΜΙΚΑ με το οξυγόνο της ατμόσφαιρας και οι χημικοί μιλούν για ΚΑΥΣΗ . Κατά τη χημική αυτή αντίδραση απελευθερώνεται ενέργεια με μηχανισμό θερμότητας και ακτινοβολίας.
Ο ατμοποιημένος κηρός δημιουργεί προϊόντα τα οποία σχηματίζουν σωματίδια αιθάλης . Το κίτρινο φως στην άκρη του κεριού είναι η λάμψη της πυρακτωμένης αιθάλης. Η γαλάζια βάση του κεριού οφείλεται σε ακτινοβολία προερχόμενη από τους δεσμούς άνθρακα- άνθρακα και άνθρακα-υδρογόνου στα πολυμερή του κηρού κατά τη «διαδρομή» τους προς την ατμοποίηση και την καύση. Στο γαλάζιο η θερμοκρασία είναι γύρω στους 1400 0C , στο κίτρινο γύρω στους 1200 0C και στο κόκκινο κέντρο της φλόγας γύρω στους 700 0C .
Η μορφή της κατακόρυφης λεπτής φλόγας του κεριού είναι «αποτέλεσμα της βαρύτητας». Τα θερμά αέρα ανυψώνονται αφήνοντας μια χαμηλής πίεσης περιοχή από κάτω τους. Ο αέρας έρχεται να καλύψει το «κενό» .
Η αδιάκοπη ανοδική ροή αέρα δίνει στη φλόγα το μακρόστενο σχήμα της. Σε συνθήκες ελάχιστης βαρύτητας τα κεριά καίνε -εφόσον βέβαια υπάρχει οξυγόνο - με μια αχνή γαλάζια φλόγα. "
....................................................................................................................................
και το κερί που εμπνέει τον ποιητή,
και το κερί που εμπνέει τον ποιητή,
Του μέλλοντος η μέρες στέκοντ’ εμπροστά μας
σα μια σειρά κεράκια αναμμένα –
χρυσά, ζεστά και ζωηρά κεράκια.
Οι περασμένες μέρες πίσω μένουν,
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβυσμένων
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά λυωμένα και κυρτά.
Δεν θέλω να τα βλέπω με λυπεί η μορφή των,
και με λυπεί το πρώτον φως των να θυμούμαι
Εμπρός κοιτάζω τ’ αναμμένα μου κεριά.
Δεν θέλω να γυρίσω να μη διω και φρίξω
τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.
Κωνσταντίνος Καβάφης, Τα κεριά, 1899
σα μια σειρά κεράκια αναμμένα –
χρυσά, ζεστά και ζωηρά κεράκια.
Οι περασμένες μέρες πίσω μένουν,
μια θλιβερή γραμμή κεριών σβυσμένων
τα πιο κοντά βγάζουν καπνόν ακόμη,
κρύα κεριά λυωμένα και κυρτά.
Δεν θέλω να τα βλέπω με λυπεί η μορφή των,
και με λυπεί το πρώτον φως των να θυμούμαι
Εμπρός κοιτάζω τ’ αναμμένα μου κεριά.
Δεν θέλω να γυρίσω να μη διω και φρίξω
τι γρήγορα που η σκοτεινή γραμμή μακραίνει,
τι γρήγορα που τα σβυστά κεριά πληθαίνουν.
Κωνσταντίνος Καβάφης, Τα κεριά, 1899
Με τις ευχές μου
για Ανάσταση θαμμένων ονείρων και χαμένων ελπίδων
Καλό Πάσχα σε όλους!!!
ωραια αναρτηση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλο Πασχα και καλη Ανασταση!!!!
Εξαιρετικα ενδιαφέρουσα προσέγγιση για την καύση του κεριού. Ο καλύτερος τρόπος για διδασκαλία της μετάδοσης της θερμότητας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλή Ανάσταση.
Στέλλα ότι πιο επιτυχημένη ανάρτηση για τις ημέρες αυτές.Η απόλαυση της γνώσης είναι μοναδική και η «κλοπή» εποικοδομητική.Αν και ξέχασες τα Μαθηματικα (εκδικείσαι την ασχετοσύνη μου στη Χημεία ή κάνω Λάθος;χαχαχαχα..)είναι επιτυχημένα όλα.Ο Καβάφης μοναδικός,δεν μπορώ να καταλάβω μερικούς «δικούς» μας.. που τρελαίνονται με την ποίηση πως και δεν τον επικαλούνται,ίσως και να ...άλλαζα γνώμη για την ποίηση(δεν θέλω σχόλια....).Καλό Πασχα με υγεία και ξεκούραση σε όλους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι ατμοσφαιρική και πραγματιστική ανάρτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩραίοι κήποι για να "κορφολογούμε".
(τι ιστοσελίδα!)
Και οι ευχές σου μου άρεσαν πολύ Στέλλα. Να είσαι καλά και σ΄ευχαριστούμε !
Καλή Ανάσταση και καλή ξεκούραση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜ'ολις έστειλα το λινκ στον άντρα μου που είναι φυσικός!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό Πάσχα!
Ευχαριστούμε όλους για τις ευχές και ανταποδίδουμε με αγάπη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαρία,
με απασχολεί εδώ και καιρό ένα σχέδιο μαθήματος χημείας για το κερί και τη φλόγα του. Είναι επίσης,μια εξαιρετική ευκαιρία για συνδιδασκαλία με φυσικό, φιλόλογο ή βιολόγο. Έχεις κάποια ιδέα;;;
Δημήτρη
ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Πώς εντάσσεις τα μαθηματικά στην μικρή αυτή παρουσίση;
Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά παιδιά σε όλους σας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλη η ζωή μου ένα κερί! Υπέροχη ανάρτηση!
Λόγω έλλειψης χρόνου δεν το αναπτύσσω το θέμα.
Να είστε όλοι καλά και Καλή Αρχή πάλι στα Σχολεία μας!
Τι να πει κανεις για το μεγαλο Faraday!Οτι και να πεις ειναι λιγο. Που καταφερε, παρα τις κοινωνικες αντιξοοτητες να γινει ενας απο τους δημοφιλεστερους επιστημονες, με μονο οπλοτην εξυπναδα του?Που λατρευε τους νεους και ηθελε να τους επιμορφωσει?Τον υπεροχο, απλο,ζεστο χαρακτηρα του?Και συν τοις αλλοις διεθεται και καλη εμφανιση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠραγματι!ΟFaraday,ηταν ενας επιστημονας μεγαλου βεληνεκους, γιαυτο και εμεινε το ονομα του στην Ιστορια.Ομορφος και πανεξυπνος, εδωσε το 'σκαλοπατι'για τη σημερινη τεχνολογια.Το γεγονος που αν και αυτοδιδακτος,καταφερε να μορφωθει σε μικρο χρονικο διαστημα, να μαθει δυο ξενες γλωσσες μεσα σε εναμιση χρονο-ποιος το καταφερνει αυτο- τα λεει ολα.Γιαυτο και ο δασκαλος του, οDavy,αν και τον συμπαθουσε, καποια στιγμη τον ζηλεψε, γιατι καταλαβε ποσο περισσοτερο ικανος ηταν απο κεινον.Νομισε οτι θα του φαει τα αξιωματα, αν και ο καλοβολος και ταπεινος Faraday τ αποστρεφοταν.Παροτι δουλευε σκληρα, ηταν ενας χαρουμενος και ευθυμος ανθρωπος κοινωνικος, ειχε φιλους συγγραφεις, ζωγραφους,ευγενεις και αριστοκρατες στο ακροατηριο του.Λεγεται μαλιστα, οτι η Αντα Μπαιρον, κορη του λορδου Μπαιρον τον ειχε σχεδον ερωτευτει,αλλα εκεινος ηταν ηδη παντρεμενος και απεφυγε να..ενδωσει.Στα τελευταια χρονια της ζωης του, εμενε στο μεγαροHumpton Court,που του ειχε παραχωρησει η βασιλισσα Βικτωρια,για την συνεισφορα του στην Επιστημη.Αφησε την τελευταια του πνοη σε μια πολυθρονα, πολυ ησυχα, στις 25 Αυγουστου του 1867 και σε ηλικια 76 χρονων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνδιαφέρουσες πληροφορίες αγαπητέ φίλε!!Ευχαριστούμε!!:)
ΔιαγραφήΝασαι καλα.Στο you tubeεχει πολλα βιντεο μετη βιογραφια του, αλλα ελληνικοι υποτιτλοι γιοκ.Ως και στην ισπανικη γλωσσα υπαρχουν βιντεο για το συγκεκριμενο θεμα.Εδω στην Ελλαδα τιποτα?Μας τρωνε οι Ισπανοι λαχανο?ΝΤΡΟΠΗΗΗΗ!
ΔιαγραφήΚαλα, ειδα τελευταια ενα Βραζιλιανικο βιντεο,οπου κατι ανοητα παιδαρελια ειπαν να προβαλλουν σαν θεμα τη ζωη του Faraday,αλλα τα εκαναν στην κυριολεξια...ΘΑΛΑΣΣΑ!Αλλα αντι αλλων, σκορπια στοιχεια απο δω κι απο κει, λαθος πληροφορημενοι..Και γενικα καταξευτιλισαν τη ζωη και το εργο αυτου του αξιολογου ανθρωπου.Υποδυθηκαντους συγκεκριμενους ρολους κιολας..Αχ βρε παιδια, ας τ αφηνατε καλυτερα,πατε για κανα μπανακι στις ωραιες σας παραλιες,η παιξτε μπαλα σε κανα χωματοδρωμο!ΦΕΥ!Πειτε και σεις μια γνωμη.
ΑπάντησηΔιαγραφή