Τρίτη, 28 Σεπτεμβρίου 2010

Antonio Scurati, "Δάσκαλος και μαθητής"

Τι συμβαίνει στο βιβλίο του Ιταλού
Antonio Scurati
«Δάσκαλος και μαθητής»;

Στις απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου, σε ένα ιταλικό λύκειο, ένας μέτριος
αλλά και ιδιαίτερος μαθητής, ο Βιταλιάνο Κάτσα,
πυροβολεί και σκοτώνει επτά από τους οκτώ καθηγητές της επιτροπής.
Επιλέγει να μη σκοτώσει τον καθηγητή του της Ιστορίας και της Φιλοσοφίας,
τον Αντρέα Μαρεσκάλκι.

Με αφορμή το ακραίο αυτό περιστατικό
ο Antonio Scurati στήνει ένα ελκυστικό μυθιστόρημα,
παρακολουθώντας την εσωτερική, κυρίως, αλλά και την εξωτερική πορεία
του συγκλονισμένου επιζήσαντα καθηγητή. Αναζητά τα αίτια της πράξης,
της επιλογής του μαθητή, την πορεία που τον οδήγησε ως εκεί.
Δεν αρκείται σε απλοϊκές ερμηνείες, σε κοινές αιτιάσεις.
Ανιχνεύει βαθιά κάνοντάς μας συμμέτοχους στην αναζήτηση αυτή.
Ο στοχασμός του, πολλές φορές λυρικά αποτυπωμένος,
ακουμπάει στην παιδαγωγική σχέση, στην τυφλή βία,
στις σχέσεις μεταξύ ενηλίκων και εφήβων, στις υπαρξιακές αναζητήσεις και ακυρώσεις, στα σημερινά αδιέξοδα που η εποχή μας κληροδοτεί στους νέους.
Στοχασμός τροφοδοτούμενος από μια ψυχή που πάλλεται για ζωή,
όσο κι αν δεν μπορεί να τη συναντήσει στο άνυδρο τοπίο που απλώνεται γύρω.
Ταυτόχρονα σκιαγραφείται η ίδια η εποχή,
με τον τρόπο που ξεδιπλώνεται στον αφρό των ημερών:
δημοσιογράφοι, ψυχολόγοι και εξειδικευμένοι επιστήμονες, όργανα της τάξης, συγγενείς των θυμάτων, έφηβοι, γλαφυρά και με αδρές γραμμές δοσμένοι, πλαισιώνουν την οδυνηρή πορεία του ήρωα στη γνώση και την αυτογνωσία.

Αναμφισβήτητα ένα ενδιαφέρον μυθιστόρημα
και όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς του προβληματισμούς.

(Μετάφραση Δήμητρα Δότση,
εκδόσεις Πόλις, 2010, σελ.389)

Antonio Scurati

Στο απόσπασμα παρακολουθούμε την ημερολογιακή καταγραφή του καθηγητή τού δράστη, του Βιταλιάνο, όταν, σε κάποιο μάθημα, λίγους μήνες πριν και μετά από πολλές μέρες απουσίας , αυτός παρουσιάστηκε στην τάξη με χτυπημένο το πρόσωπό του.

« Μα, όσο κι αν πάσχιζα να κάνω ενδιαφέροντα τα χρόνια των δύο κυβερνήσεων Κρίσπι, τίποτα δεν μπορούσε να συγκριθεί με το αιμάτωμα του Βιταλιάνο.
Η αντίστιξη ανάμεσα στο ματωμένο του πρόσωπο
και το αναιμικό μου μάθημα για τον Κρίσπι ήταν το σύμβολο
της δυσαναπλήρωτης καθυστέρησης του σχολείου έναντι της ζωής.
Ό, τι κι αν έλεγα, για ό,τι κι αν μιλούσα, ακόμα και για τους επτά χιλιάδες Ιταλούς
που αφανίστηκαν στην Άντουα, τερματίζοντας έτσι την πολιτική σταδιοδρομία του Κρίσπι, το πρησμένο πρόσωπο του Βιταλιάνο εκμηδένιζε κάθε μου λέξη.
Εγώ είμαι η ζωή, η αληθινή ζωή, ούρλιαζε αυτό το οίδημα.
Μπροστά μου, ακόμα κι οι επτά χιλιάδες που σφαγιάστηκαν πριν από εκατό χρόνια
σε μια αφρικανική ενέδρα, στην είσοδο ενός μακρινού ξερού φαραγγιού,
δεν είναι τίποτα. Εγώ είμαι ο κόσμος, διακήρυτταν οι μελανιές
στο πρόσωπο του Βιταλιάνο. Στους μεσημβρινούς των σπασμένων τριχοειδών
πρέπει να μελετήσετε τη γεωγραφία, ούρλιαζε η αιμορραγία του.
Στις πτυχές αυτού του ουλώδους ιστού είναι γραμμένη η ιστορία.
Σε σύγκριση με εμένα, ό,τι κι αν συμβεί ανάμεσα σε αυτούς τους τέσσερις τοίχους
είναι απλή φλυαρία. Όποια λέξη κι αν πει αυτό το θλιβερό ανθρωπάκι, ο καθηγητής, απέχει πολύ από μένα.
Η απόσταση είναι αβυσσαλέα.»


…Απόσπασμα που εγείρει, ίσως, συζήτηση με θέμα όπως προσδιορίζεται
σε ένα άλλο σημείο του κειμένου: « Το σχολείο σήμερα δεν είναι πια ούτε ένας θεσμός ούτε ένα κτίριο:είναι ολόκληρη η κοινωνική σκηνή όπου παίζεται το ανήκουστο – και συνάμα προβλέψιμο και βαρετό – σενάριο της πάλης
ανάμεσα στο γέρικο και το νεαρό ζώο.»
Κουβέντες, πιθανώς, ενός κουρασμένου ήρωα, αλλά … εσείς τι λέτε;

Σάββατο, 25 Σεπτεμβρίου 2010

Η νέα χρονιά ξεκινά με ....δράσεις!

Στο σχολείο μας, τη σχολική χρονιά 2010-2011, δραστηριοποιούνται καθηγητές και μαθητές σε διάφορες ομάδες και σχήματα:


Το blog μας

Στο σχολείο μας εδώ και τρία χρόνια υπάρχει αυτό το blog. Γράφουμε και συζητάμε ελεύθερα, μικροί – μεγάλοι, θέματα που μας ενδιαφέρουν, μας προβληματίζουν ή μας διασκεδάζουν. Ερχόμαστε σε επαφή τόσο μεταξύ μας, όσο και με μαθητές-καθηγητές άλλων σχολείων, καθώς και διαδικτυακούς φίλους.
Μπες στο blog, γράψε κι εσύ το άρθρο σου, διάβασε, συζήτησε, σχολίασε.

Βιβλιοθήκη

Η βιβλιοθήκη του σχολείου μας είναι προϊόν της προσφοράς όλων μας, μαθητών και καθηγητών. Δημιουργήθηκε και αναπτύσσεται με τα βιβλία και το υλικό που εμείς οι ίδιοι προσφέρουμε.
τι μπορείτε να κάνετε στη βιβλιοθήκη
Εκτός από το δανεισμό βιβλίων, CD/ DVD, μπορείτε να περνάτε τα διαλείμματά σας ή τις ώρες που έχετε κενό, διαβάζοντας βιβλία και περιοδικά, μελετώντας, παίζοντας σκάκι και άλλα επιταπέζια, σερφάροντας στο ίντερνετ, κουβεντιάζοντας στο σαλονάκι, ακούγοντας μουσική, ζωγραφίζοντας και κατασκευάζοντας, συζητώντας και παίρνοντας συμβουλές για βιβλία και άλλα από τους υπεύθυνους, έχοντας ενημέρωση από τους πίνακες ανακοινώσεων και μικρά δωράκια ( καρτούλες, αφισούλες, σελιδοδείκτες..) από αυτά που έχουμε συγκεντρώσει.
τι μπορείτε να κάνετε για τη βιβλιοθήκη
Θυμηθείτε πως μπορείτε κι εσείς να συνεισφέρετε στη βιβλιοθήκη, εκτός από την καλή σας διάθεση και το σεβασμό στο χώρο της, βιβλία, σχολικά βοηθήματα ή άλλο σχετικό υλικό που δε χρειάζεστε.
καλή σας χρονιά
( παρέα με ένα βιβλίο! )



Λέσχη ανάγνωσης

Φαίνεται ίσως περίεργο έως …διαστροφικό (για σχολείο και δη Λύκειο), κι όμως μας αρέσουν τα βιβλία, μας αρέσει να διαβάζουμε! Και μας αρέσει επίσης να συζητάμε για ό,τι διαβάζουμε.
Γι΄ αυτό στο σχολείο – για Τρίτη χρονιά φέτος – λειτουργεί Λέσχη Ανάγνωσης με τον χαρακτηριστικό τίτλο «ΒΑΒΕΛ» (Βαρυστομαχιασμένοι Βιβλιοφάγοι Έκτου Λυκείου!!!).
Πώς λειτουργούμε; Με άψογες δημοκρατικές διαδικασίες: συγκεντρωνόμαστε και προτείνουμε βιβλία. Αποφασίζουμε να διαβάσουμε κάποιο απ΄αυτά. Ορίζουμε χρόνο συνάντησης-ανάλογα με το μέγεθος του βιβλίου- και τέλος συναντιόμαστε στη βιβλιοθήκη του σχολείου μετά μουσικής κι εδεσμάτων, όπου συζητάμε για το βιβλίο, με ένταση και πάθος.
Όσοι πιστοί του βιβλίου και του τολμηρού διαλόγου προσέλθετε!




Ευρωπαϊκά και…άλλα Προγράμματα

Το σχολείο μας με πρωτοβουλία της καθηγήτριας Αγγλικών A. Βαγιατίδου συμμετείχε στην διάρκεια των δύο προηγούμενων ετών στις εξής διοργανώσεις:
1) Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (ακριβής προσομοίωση των εργασιών του ΟΗΕ) όπου συμμετείχε ομάδα 6 μαθητών σε συνέδριο τριών ημερών, που πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά στην Αγγλική γλώσσα).
2) Προσομοίωση εργασιών του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου (European Council) στο Ζάππειο Μέγαρο όπου ομάδα 2 μαθητών του σχολείου τέθηκε επικεφαλής του Συμβουλίου ως Προεδρείο του Συμβουλίου.
Για το Σχολικό. Έτος 2010-2011 προβλέπεται η συμμετοχή του σχολείου μας σε δύο προγράμματα της Ευρωπαικης Ένωσης:
e-twinning και Comenius που θα διαρκέσουν από 1 ως 2 χρόνια και θα αφορούν σε επικοινωνία μαθητών μας με ηλεκτρονικά μέσα με παιδιά άλλων σχολείων της Ευρώπης και διοργάνωση επισκέψεων σε χώρες της Ευρώπης. Περισσότερες πληροφορίες θα δοθούν στους μαθητές μετά την έναρξη των μαθημάτων. Επίσης, στα πλαίσια του μαθήματος των Αγγλικών σχεδιάζεται παρακολούθηση θεατρικού έργου από αγγλικό θίασο στο κέντρο της Αθήνας καθώς και η δημιουργία τμήματος αγγλικών λογοτεχνικών βιβλίων στην δανειστική βιβλιοθήκη του σχολείου μας.

Κινηματογράφος στο σχολείο!
«Σινέ Σχολείο»
Κάθε δεύτερη –περίπου- Κυριακή του μήνα, το απογευματάκι, μαζευόμαστε στην αίθουσα πολλαπλών εκδηλώσεων του σχολείου –το καλοκαίρι στο αίθριο- και παρακολουθούμε ταινίες.
Τις συζητάμε , λέμε τη γνώμη μας, προτείνουμε καινούργιες!
Την περσινή χρονιά προβάλαμε τις ταινίες: «Ο κύκλος των χαμένων ποιητών», «Ανάμεσα στους τοίχους», «Η ζούγκλα του μαυροπίνακα», «Gran Torino», «Αμερικάνικη ιστορία», «Il Postino».
Σας περιμένουμε να μας ενισχύσετε με ιδέες, προτάσεις, απόψεις!




Περιβαλλοντική ομάδα

Τρία χρόνια πριν γεννήθηκε μια ομάδα που ασχολείται με την καλλιέργεια του κήπου του σχολείου με λαχανικά, κηπευτικά και λουλούδια. Συναντιόμαστε μια με δυο φορές το μήνα, Κυριακή στις 11 το πρωί για να περιποιηθούμε τα φυτά μας, να τα απολαύσουμε να μεγαλώνουν, να χαρούμε τους καρπούς τους και τα άνθη τους. Κυρίως όμως να διασκεδάσουμε να επικοινωνήσουμε κάνοντας, επιτέλους, κάτι βιωματικό.
Προβλέπονται και οι σχετικοί περίπατοι και εκδρομές πάντα σχετικά με τις «περιβαλλοντικές μας δράσεις», που αφορούν όχι μόνο τον κήπο μας, αλλά και οτιδήποτε μας ευαισθητοποιεί και μας κινητοποιεί

Γραφείο Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Το έργο του ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.του 6ου ΓΕΛ Καλιθέας είναι η στήριξη της εφαρμογής του θεσμού του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο σχολείο, καθώς και η παροχή συμβουλευτικής στήριξης και πληροφόρησης σε μαθητές και γονείς.
Στεγάζεται στην αίθουσα 17 του 1ου ορόφου και είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό υπολογιστή , σύνδεση στο Internet και σε επικοινωνία με όλα τα ΓΡΑΣΕΠ και ΚΕΣΥΠ της χώρας. Διαθέτει δανειστική βιβλιοθήκη για μαθητές γονείς και εκπαιδευτικούς του σχολείου, αρχείο με έντυπα αλλά και ηλεκτρονικό υλικό πληροφόρησης για σπουδές και επαγγέλματα, που συνεχώς ανανεώνεται και εμπλουτίζεται. Για πληροφορίες μέσω του διαδικτύου μπορείτε να αναζητήσετε την ιστοσελίδα του ΓΡΑΣΕΠ στην ηλεκτρονική διεύθυνση:


ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Γεωργία Καμαρινοπούλου
Τηλέφωνο - Φαξ Γρασέπ: 2109423210 - E-mail:grasep6kal@yahoo

Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου 2010

Βόλτα στο όνειρο

Σε καιρούς που έχουμε ανάγκη να ελπίσουμε, να ονειρευτούμε ακόμα,
να οραματιστούμε αλλαγές για την πόλη μας και τη ζωή μας σ’ αυτή,
καλό είναι να συναντάμε και να συζητάμε καινούριες προτάσεις.
Ίσως αυτόν τον καιρό μάς προσφέρονται:
Δυο εκθέσεις «οραματικής» αρχιτεκτονικής στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς συνδυάζονται θαυμάσια με το EcoMuseum, το «πράσινο» μουσείο 1400 τμ, που θα στηθεί για σχεδόν ένα μήνα στην πλατεία Συντάγματος, καθώς και με πολλές, πάρα πολλές εκδηλώσεις που γίνονται στο πλαίσιο του φετινού Green Design φεστιβάλ. Παραθέτουμε λίγα στοιχεία για τις εκθέσεις αυτές και ακολουθεί πρόσκληση για ένα κυριακάτικο πρωινό γύρο, στις 10 Οκτωβρίου, που θα περιλαμβάνει επίσκεψη στην πλατεία Συντάγματος και παρακολούθηση των εκεί τεκταινομένων, στις δυο εκθέσεις του Μουσείου Μπενάκη, καθώς και πολλή πολλή συζήτηση περί αρχιτεκτονικής, οικολογίας και τρόπους βελτίωσης της καθημερινότητάς μας.
1) Μουσείο Μπενάκη Η 6η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων συγκεντρώνει αντιπροσωπευτικό δείγμα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής παραγωγής των νέων αρχιτεκτόνων, έως και 45 ετών και παρουσιάζει υλοποιημένα έργα,
καθώς και μη υλοποιημένες προτάσεις,
που αντιστοιχούν σε πραγματικές αναθέσεις μελετών.
Στο χώρο της έκθεσης του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς οργανώνεται ακόμα σειρά ανοιχτών συζητήσεων, με προσκεκλημένους εισηγητές, με στόχο την κριτική αποτίμηση του συνόλου των συμμετοχών.

2) Μουσείο Μπενάκη. Παράλληλα με τη Μπιενάλε θα τρέχει και η έκθεση

«Δανοί αρχιτέκτονες και μηχανικοί για την παγκόσμια βιώσιμη ανάπτυξη»
η οποία παρουσιάζει το έργο 29 δανέζικων σχεδιαστικών εταιριών
με περισσότερες από 140 αρχιτεκτονικές προτάσεις.
Μέσα από την έκθεση ο επισκέπτης θα αντιληφθεί την εξέλιξη της σημερινής αρχιτεκτονικής η οποία πάει πέρα από τα φυσικά αντικείμενα,

εμπεριέχει τον συνειδητό συσχετισμό του κτιριακού και πολεοδομικού σχεδιασμού με τους χρήστες, τη φύση, την οικολογία, με το παρελθόν και με το μέλλον.
Οι εταιρείες, τα έργα των οποίων παρουσιάζονται,

εμμένουν στην ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους
με κοινωνικά υπεύθυνο τρόπο και βελτιώνουν τη ζωή των ντόπιων κατοίκων συμβάλλοντας στην κοινωνική αλλαγή.
Ως μέλη της Παγκόσμιας Βιώσιμης Ανάπτυξης, της διεθνούς συλλογικής πρωτοβουλίας των Ηνωμένων Εθνών.

3) Πλατεία Συντάγματος Green Design festival - Eco Museum
Περισσότερα από 150 άτομα, σχεδιαστές, αρχιτέκτονες, ντιζάινερ, επιμελητές αλλά και εθελοντές θα «ανακυκλώσουν» τις πρωτότυπες ιδέες τους για 18 ημέρες στην καρδιά της Αθήνας.

Από τις 23 Σεπτεμβρίου η πλατεία Συντάγματος
θα μεταμορφωθεί σε ένα τεράστιο (1.400 τ.μ.) οικο-μουσείο
που θα μας επιτρέψει να δούμε την πόλη μας
αλλά και τη ζωή μας εντελώς διαφορετικά.
«Βλέπω πράσινο» είναι, άλλωστε, το κεντρικό σύνθημα του φεστιβάλ Green Design, της υπαίθριας, ανοιχτής, για το κοινό, δράσης,

που μας συστήθηκε πριν από δύο χρόνια και τώρα επαναλαμβάνεται μεγαλύτερη και πολύ πιο φιλική στο περιβάλλον.
Κεντρικός άξονας του φεστιβάλ θα είναι το ιδιότυπο EcoMuseum.
Οσοι εξέρχονται από τον σταθμό του Μετρό,
θα πρέπει, υποχρεωτικά, να περνούν μέσα από το εφήμερο, πράσινο αρχιτεκτόνημα, που θα περιλαμβάνει εκθεσιακούς χώρους,
ένα μικρό κατάφυτο αμφιθέατρο 100 θέσεων
και μια σκηνή, τροφοδοτούμενη εξ ολοκλήρου από ηλιακά πάνελ.
Η «πράσινη» οροφή του θα εξαφανίζει πρόσκαιρα το τσιμεντένιο τοπίο,
δίνοντας την αίσθηση ενός ανοιχτού πράσινου ορίζοντα.
Οπως λένε και οι διοργανωτές, το οικο-μουσείο «στέλνει το μήνυμα
ότι η φύση μπορεί να ξεπροβάλει στο αστικό τοπίο
και να ξανακερδίσει το έδαφος που πλακοστρώσαμε...».

Μέσα στο μουσείο ο θεατής θα μπορεί να δει τις εκθέσεις:
- «Αρχιτεκτονική και κλιματικές αλλαγές». Καταξιωμένοι και ανερχόμενοι αρχιτέκτονες δημιουργούν υπαίθριες κατασκευές για τις επιπτώσεις των κλιματικών αλλαγών. Εφτά γραφεία κλήθηκαν να ενημερώσουν, να προβληματίσουν και να εκπαιδεύσουν το κοινό είτε φυτεύοντας γαϊδουράγκαθα είτε αντιμετωπίζοντας τα κτίρια ως «ζωντανούς» οργανισμούς είτε κατασκευάζοντας «Ηλιόμετρα» που αναπαριστούν εύγλωττα τι σημαίνει η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη...


- «Design & βιωσιμότητα». Βιομηχανικοί σχεδιαστές από την Ελλάδα και το εξωτερικό παρουσιάζουν καθημερινά χρηστικά αντικείμενα, μικροέπιπλα ή παιχνίδια δείχνοντας πως μπορούμε εύκολα και απλά να ζούμε σε αρμονία με το περιβάλλον.
- «Μόδα do it yourself». Ανακυκλώνοντας και επαναχρησιμοποιώντας τα παλιά ρούχα και τα αξεσουάρ παρουσιάζουν δημιουργικές και εύκολα υλοποιήσιμες από το καθένα μας ιδέες μεταποίησης. Οι επιμελήτριες (Νικάνδρη Κουκουλιώτη - Μαριλένα Σταφυλίδου) σκέφτηκαν να προσαρμόσουν αυτές τις ιδέες ώστε τα ρούχα να δοθούν σε παιδιά-πρόσφυγες. Επικοινώνησαν με τον ξενώνα του Συλλόγου Μερίμνης Ανηλίκων Προσφύγων και τη σομαλική και αφγανική κοινότητα.
Συνολικά 18 παιδιά συμμετέχουν με απερίγραπτη χαρά.
Την Κυριακή 26/9 θα στηθεί ένα ολοήμερο εργαστήρι μεταποίησης για όλους.
Αρκεί να πάμε με παλιά ρούχα, σπασμένα αξεσουάρ και με διάθεση ανταλλαγής.

- «Οικο-Ηρωες». Δέκα νέοι Ελληνες graphic designers εικονογραφούν δέκα αξιοθαύμαστες ιστορίες συμπολιτών μας οι οποίοι, μέσα από την καθημερινότητά τους, κάνουν πράξη την προστασία του περιβάλλοντος. Μεταξύ άλλων πρόκειται για τον Αθανάσιο Τσιώκα-Πλαπούτα που συνέβαλε αποφασιστικά στην απομάκρυνση των παράνομων υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων, τον Αθανάσιο Παντελόγλου, τον άνθρωπο που αποκάλυψε το «έγκλημα» στον Ασωπό ποταμό κ.ά. Ας τους γνωρίσουμε.


«Πράσινες» προβολές Καθημερινά (20.00-22.00) στο αμφιθέατρο του μουσείου θα προβάλλονται ντοκιμαντέρ, ταινίες κινουμένων σχεδίων κ.ά. απ' όλο τον κόσμο.
Η ActionAid ανέλαβε τα καθημερινά εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά
(Δ'-Στ' Δημοτικού και Α'-Γ' Γυμνασίου).
Στις 10 Οκτωβρίου, την τελευταία ημέρα του φεστιβάλ,
σε συνεργασία με τους Ελληνες συνηγόρους του κλίματος, μια πρωτοβουλία του British Council, θα ενημερωθούμε για την παγκόσμια εκστρατεία 10:10, η οποία μας προτείνει να μειώσουμε το ενεργειακό μας αποτύπωμα κατά 10%, μέσα σε ένα χρόνο.
Εκτός από την πλατεία Συντάγματος το Green Design «βλέπει» πράσινο σε ακόμη έξι κεντρικές περιοχές της Αθήνας: πλατείες Κάνιγγος, Κλαυθμώνος και Ομονοίας, γωνία Σόλωνος και Ασκληπιού, Κηφισίας & Αλεξάνδρας, Συγγρού & Αθ. Διάκου. Νέοι αρχιτέκτονες αποτύπωσαν στις φωτο-εγκαταστάσεις τους πώς μπορούμε με απλό τρόπο να αλλάξουμε τις όψεις των συγκεκριμένων περιοχών. «Παράθυρο στο μέλλον», τιτλοφορούν εύγλωττα τις προτάσεις τους...

Το φεστιβάλ διοργανώνεται από τη Brainlab, έναν ανεξάρτητο, μη κερδοσκοπικό και μη κυβερνητικό φορέα, υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων και του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.

Οι εκθέσεις στο μουσείο Μπενάκη είναι μέχρι τις 17 και το φεστιβάλ στην πλατεία Συντάγματος μέχρι τις 20 Οκτωβρίου.

Η πρόσκλησή μας, για να πάμε παρέα, είναι για την Κυριακή, 10 Οκτωβρίου, 10.00΄.

Σάββατο, 18 Σεπτεμβρίου 2010

Από την άλλη όχθη



Κάθε δάσκαλος αισθάνεται ιδιαίτερη χαρά όταν συναντιέται με ένα μαθητή που έχει ανήσυχο πνεύμα, περιέργεια, όρεξη για έρευνα σε συνδυασμό με ειλικρινή και βαθιά αγάπη για το περιβάλλον.
Στο σχολείο μας υπάρχουν πολλοί τέτοιοι!!!
Νίκο, τώρα, αναφέρομαι σε σένα!

Η υπερθέρμανση της Γης έχει αρχίσει;;;
Θα περάσουν πολλά χρόνια μέχρι αυτό να αποσαφηνιστεί επιστημονικά και να ξεχωρίσουν –ίσως- αυτοί που υποστήριζαν ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται σε ανθρώπινα αίτια, έχοντας «κλείνοντας το μάτι» στις μεγάλες βιομηχανίες που προωθούν την πράσινη ανάπτυξη.
Μέχρι τότε, κατά τη γνώμη μου, ένα είναι σίγουρο: η κατασπατάληση των πόρων της Γης, η υπερβολική κατανάλωση ενέργειας, η αλαζονική συμπεριφορά του Ανθρώπου ως κυρίαρχο όν είναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ.
Απαράδεκτη για τη Γη, για τις ανθρώπινες κοινωνίες, για τον καθένα από εμάς ξεχωριστά.
Η συζήτηση μεγάλη. Παραθέτω λοιπόν, αποσπάσματα από σχετικά άρθρα.



Στη Σύμβαση-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για τις Κλιματικές Μεταβολές (UNFCC), η κλιματική αλλαγή ορίζεται ειδικότερα ως η μεταβολή στο κλίμα που οφείλεται άμεσα ή έμμεσα σε ανθρώπινες δραστηριότητες, διακρίνοντας τον όρο από την κλιματική μεταβλητότητα που έχει φυσικά αίτια
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια




Η κλιματική αλλαγή είναι ανθρωπογενής και αναπόφευκτη,
καταλήγει ο ΟΗΕ
Δημοσίευση: 02 Φεβ. 2007 12:41 Τελευταία ενημέρωση: 02 Φεβ. 2007 19:31

Η παρατηρούμενη κλιματική αλλαγή οφείλεται στον άνθρωπο με πιθανότητα 90% και οι επιπτώσεις της θα διαρκέσουν σίγουρα αιώνες, καταλήγει η σημαντική νέα έκθεση του ΟΗΕ, πάνω στην οποία θα βασιστεί η διεθνής πολιτική για το φαινόμενο. Πλημμύρες, ξηρασία και τυφώνες είναι οι ορατές συνέπειες.
Το Διακυβερνητικό Σώμα για τις Κλιματικές Αλλαγές του ΟΗΕ (IPCC) έδωσε την Παρασκευή στη δημοσιότητα την περίληψη της νέας του έκθεση, για την οποία εργάστηκαν πάνω από 3.700 επιστήμονες σε πάνω από 130 χώρες.
...................................

Οι κυριότερες προβολές:
* Η μέση θερμοκρασία του πλανήτη θα αυξηθεί από 1,1 έως 6,4 βαθμούς Κελσίου έως το 2100, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, με πιθανότερη μια άνοδο κατά 1,8 έως 4 βαθμούς Κελσίου ανάλογα με τα μέτρα που θα ληφθούν. Το φαινόμενο είναι αναπόφευκτο και θα διαρκέσει έως και μια χιλιετία. Στη προηγούμενη έκθεσή του το 2001, το IPCC πρόβαλε αύξηση από 1,4 έως 5,8 βαθμούς Κελσίου.
* Η στάθμη των ωκεανών θα ανέβει έως το τέλος του αιώνα κατά 18 έως 59 εκατοστά, σε σχέση με το 1990, αν και η άνοδος θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη, σε περίπτωση που λιώσει το κάλυμμα πάγου στην Ανταρκτική και τη Γροιλανδία. Το 2001, το IPCC προέβλεπε άνοδο κατά 9 έως 88 εκατοστά.
*Η δραστηριότητα των τροπικών κυκλώνων και τυφώνων θα ενταθεί, με πιθανότητα 66%.
* Το δεύτερο μισό του 21ου αιώνα το κάλυμμα επιπλέοντος πάγου θα εξαφανίζεται το καλοκαίρι από την Αρκτική. Ξηρασίες αναμένονται με αυξημένη συχνότητα σε όλο τον πλανήτη.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από Associated Press




Οι κλιματικές αλλαγές είναι πραγματικότητα

Η τάση της θέρμανσης

Η δεκαετία του '90 ήταν η θερμότερη δεκαετία των προηγούμενων 1.000 ετών.
Τα τελευταία 100 χρόνια, η μέση ατμοσφαιρική θερμοκρασία στην επιφάνεια του πλανήτη αυξήθηκε κατά 0,74 °C παγκοσμίως και κατά σχεδόν 1 °C στην Ευρώπη, γεγονός που συνιστά ασυνήθιστα ταχεία θέρμανση. Πράγματι, ο 20ός αιώνας ήταν ο θερμότερος αιώνας και η δεκαετία του 1990 ήταν η θερμότερη δεκαετία των τελευταίων 1.000 ετών. Αυτή η τάση υπερθέρμανσης συνεχίζεται: τα έντεκα θερμότερα έτη έχουν καταγραφεί την τελευταία δωδεκαετία.
Η Διεθνής Ομάδα για την Αλλαγή του Κίματος (IPCC), ένας οργανισμός του Ο.Η.Ε. που αποτελεί σημείο συνάντησης εκατοντάδων ειδικών επί του κλίματος από ολόκληρο τον κόσμο, προβλέπει ότι μέχρι το 2100 η μέση παγκόσμια θερμοκρασία είναι πολύ πιθανό να αυξηθεί περαιτέρω κατά 1,8°C έως 4°C –και στη χειρότερη περίπτωση έως 6,4°C– εκτός αν οι άνθρωποι αναλάβουν δράση για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αν και με την πρώτη ματιά η διαφορά δεν μοιάζει σημαντική, στη διάρκεια της τελευταίας εποχής των πάγων, πριν από 11.500 χρόνια, η μέση θερμοκρασία στον πλανήτη ήταν μόνο κατά 5°C χαμηλότερη από τη σημερινή, και παρόλ' αυτά το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης ήταν καλυμμένο από ένα χοντρό στρώμα πάγου!
http://ec.europa.eu/environment/climat/campaign/what/understandingcc_el.htm

Κύριος κατηγορούμενος «το φανόμενο του θερμοκηπίου», που οφείλεται κυρίως στην καύση ορυκτών που περιέχουν άνθρακα.


Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010

Μια άλλη άποψη για την κλιματική αλλαγή

Στο φύλλο της Καθημερινής δημοσιεύτηκε μία επιστολή του ομότιμου καθηγητή του πολυτεχνείου Κρήτης και ομότιμου ερευνητή της Γεωλογικής υπηρεσίας του Καναδά Αντώνιου Φώσκολου σχετικά με την κλιματική αλλαγή. Για λόγους ακριβείας παρατίθεται αυτούσια.
<<Κύριε διευθυντά,
Σας επισυνάπτω την επιστολή που έστειλα στη κ. Connie Hedegaard,επιτρόπου της Ε. Ε. που ασχολείται με το θέμα της κλιματικής αλλαγής.Η επιστολή είναι απαντητική των θέσεων που δημοσιεύτηκαν στη <<Καθημερινή>> στις 22 Ιουλίου του 2010.Η ίδια επιστολή με τα συνοδευτικά διαγράμματα και τη συνέντευξη του διάσημου dr. Phil Jones στο B.B.C. καταρρίπτει τις θέσεις του ακαδημαϊκού καθηγητή Χ. Ζερεφού που δημοσιεύτηκαν επίσης στην Καθημερινή στις 3 Αυγούστου 2010.Συνοπτικά έχουμε να πιστοποιήσουμε αύξηση της Μέσης Γήινης Θερμοκρασίας για τουλάχιστον τα τελευταία 1ο χρόνια,ίσως και 15 χρόνια κατά τον dr. Phil Jones,διευθυντή του διάσημου CRU,Univercity of East Anglia,UK. Δεύτερον δεν υπάρχει ουδεμία σχέση μεταξύ ατμοσφαιρικών συγκεντρώσεων και ανόδου της θερμοκρασίας.Επίσης ως απάντηση στον ακαδημαϊκό και καθηγητή κ. Χρήστο Ζερεφό που διατείνεται ότι οι θερμοκρασίες που έχουμε σήμερα είναι πρωτοφανείς για τα τελευταία 500.000 χρόνια,τα στοιχεία δείχνουν ακριβώς το αντίθετο. Όλες οι μεσοπαγετώδεις περίοδοι διάρκειας, 15.000 ετών περίπου ,είχαν Μέσες Γήινες Θερμοκρασίες +2 βαθμούς Κελσίου πάνω από τη Μέση Βέλτιστη Θερμοκρασία της Γήινης επιφάνειας, για το βόρειο ημισφαίριο που είναι +15 βαθμούς Κελσίου,χωρίς να λιώσουν τα παγοκαλύμματα στον Βόρειο και Νότιο Πόλο. Μάλιστα κατά την Εέμιο μεσοπαγετώδη περίοδο η Μέση Γήινη Θερμοκρασία ήταν +2,5 βαθμούς Κελσίου από τους +15 βαθμούς Κελσίου χωρίς να λιώσουν τα παγοκαλύμματα και χωρίς να εξαφανιστούν οι πολικές αρκούδες που εμφανίστηκαν πριν από 135.000 χρόνια. Σήμερα η Μέση Γήινη Θερμοκρασία είναι +15,35 βαθμούς Κελσίου. Αυτή η άνοδος κατά 0,35 βαθμούς Κελσίου έλαβε χώρα από το 1980 εώς και 1995 ή 1998 και όπως προανέφερα σταμάτησε τα τελευταία 10 ή 15 χρόνια. Πώς είναι δυνατόν να αγνοούνται όλα τα μετεωρολογικά στοιχεία και τα στοιχεία των αστεροσκοπείων.Τέλος για να διασκεδάσω τις δοξασίες που αφορούν την επίδραση της ανθρώπινης δραστηριότητας στην κλιματική αλλαγή θα αναφερθώ στην ιστορία της.Η μελέτη της κλιματικής αλλαγής άρχισε στα μέσα του 18ου αιώνα από Ευρωπαίους επιστήμονες και κορυφώθηκε στα μέσα του 19ου αιώνα ήτοι πριν από 200 χρόνια. Διάσημοι Ευρωπαίοι επιστήμονες(Ελβετοί,Γάλλοι,Γερμανοί,Βέλγοι,Ιταλοί,Δανοί και άλλοι) έγραψαν χιλιάδες δημοσιεύσεις για αυτό το φαινόμενο.Δημιουργήθηκε ο κλάδος της Τεταρτογενούς Γεωλογίας που μέχρι σήμερα διδάσκεται σε όλα τα γεωλογικά τμήματα του κόσμου. Τι τους παρακίνησε?Τότε δεν κάναμε χρήση υδρογονανθράκων.Επίσης η θερμότερη δεκαετία του 20ου αιώνα πάντα βάσει των μετεωρολογικών δεδομένων ήταν η περίοδος μεταξύ 1930 και 1940 που οδήγησε στο οικονομικό κραχ της τότε εποχής και όχι η τελευταία δεκαετία,όπως διατείνεται η Ευρωπαία Επίτροπος.Η ξηρασία ήταν μακρόχρονη και η καταστροφή των δημητριακών καρπών αφάνταστη.Και βεβαίως ανθρώπινη δραστηριότητα όπως την εννοούν οι περιβαλλοντολόγοι δεν υπήρχε.Ο τυφώνας <<Κατρίνα>> που χτύπησε την Νέα Ορλεάνη το 2005 αποδόθηκε στην ανθρώπινη δραστηριότητα. Το ίδιο φαινόμενο έλαβε χώρα το 1925 όταν η χρήση υδρογονανθράκων ήταν απειροελάχιστη και το 1965 όταν οι θερμοκρασίες ήταν πιο χαμηλές από σήμερα.Μπορώ να σας στείλω τις φωτογραφίες των καταστροφών.Όσον αφορά τις ατμοσφαιρικές συγκεντρώσεις του CO2 σας αναφέρω ότι τα έτη 1820,1860 και 1940 Ευρωπαίοι επιστήμονες μέτρησαν με ακρίβεια +/- 3% συγκεντρώσεις των 430ppm,395ppm και 400ppm αντιστοίχως.Πώς είχαμε τέτοιες συγκεντρώσεις όταν δεν γινόταν χρήση υδρογανανθράκων?Μήπως δεν είναι μόνο οι υδρογονάνθρακες που εκπέμπουν CO2 στην ατμόσφαιρα?Η επιστολή μου είναι ενημερωτική.Διερωτώμαι όμως γιατί όλα αυτά τα στοιχεία δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας.Άγνοια ή σκοπιμότητα?>>
Αυτά είπε ο καθηγητής,μια άποψη εντελώς ανατρεπτική. Έχει δίκιο ή όχι?
Ανάρτηση:Νίκος Κατσιαούνης


Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2010

Η Λίζα φωτογραφίζει στιγμιότυπα από την πρώτη μας μέρα στο σχολείο

φωτ.1

φωτ.2

φωτ.3

φωτ.4


φωτ.5


φωτ.6


φωτ.7


φωτ.8
Στα χαρτιά το πρόγραμμα
περιλάμβανε αγιασμό, καλωσορίσματα,
μήνυμα της Υπουργού και διανομή βιβλίων (φωτ.1,2,3,4)
Ελπίζουμε πως μέσα και πίσω απ' αυτά
καταφέραμε να μετατρέψουμε την πρώτη μας μέρα σε μια μικρή γιορτή.
Το σχολείο φρεσκοβαμμένο, καθαρό, στους πίνακες ανακοινώσεων των τάξεων
ποιητικό και πολύχρωμο καλωσόρισμα,
στους κάτω πίνακες μικρή έκθεση φωτογραφιών
με στιγμιότυπα από την περυσινή χρονιά (φωτ. 6,7),
αλλά και βίντεο με παρόμοιο υλικό και
μουσική των REM, Monika και των ελληνόφωνων της κάτω Ιταλίας(φωτ.8).
Ζωηρές συζητήσεις, πολλοί απόφοιτοι (φωτ.5), καλεσμένοι,
χαρούμενα πρόσωπα, ευχάριστη ατμόσφαιρα, κέφι.
Καλή αρχή σε όλους!

Σάββατο, 11 Σεπτεμβρίου 2010

Διαλύτης σκουριάς


Η αλυσίδα του ποδηλάτου κι οι δίσκοι του είχαν σκουριάσει.
Η καλή φίλη και συνάδελφος το παρατήρησε, αλλά δε στάθηκε εκεί.
Το επόμενο πρωί έφερε μαζί της και μου έδωσε ένα σπρέι που έγραφε πάνω: «ΔΙΑΛΥΤΗΣ ΣΚΟΥΡΙΑΣ»!
Ούτε που ήξερα ότι υπήρχε τέτοιο πράγμα.
Και έτσι, γεμάτος από την αγάπη, την καλοσύνη, την ευστοχία των συναδέλφων, καθώς είχα βαλθεί να ξεσκουριάζω το ποδήλατο,
συνειδητοποίησα τη συμβολική σημασία που είχε η χειρονομία:
Ανάγκη να φύγει η σκουριά, όποια, απ’ όπου, ανάγκη να βάλουμε μπροστά τους διαλύτες σκουριάς που έχουμε, τώρα που ξεκινάει η νέα σχολική χρονιά.
Ανάγκη να λαδώσουμε τα γρανάζια της κάθε σχολικής μέρας, να τινάξουμε την απειλητική σκουριά από μέσα μας, από πάνω μας.
Να μένουμε ζωντανοί και να το προσφέρουμε απλόχερα.
Προσηλωμένοι στο λόγο του Γιάννη Ρίτσου « να’σαι ήλιος, να χαρίζεις φως».
Και φαίνεται πως ένα τέτοιο αεράκι φυσάει στο σχολείο, καθώς περιμένουμε την έναρξη της σχολικής χρονιάς τη Δευτέρα.

Πολλή δουλειά, βαψίματα, περιποίηση των χώρων, προετοιμασία κάποιων εκπλήξεων για την υποδοχή, συζητήσεις γόνιμες και ιδέες, σχέδια.
Κι ας είναι η συγκυρία δύσκολη κι ανησυχητική.
Ή ίσως και γι’ αυτό.



Πρόσκληση


Οι φετινοί απόφοιτοι. Που αυτές τις μέρες περνάτε από το σχολείο καταθέτοντας την αγάπη σας.Που περνάτε, έτσι απλά, για να σας δούμε και να μας δείτε· να σας συγχαρούμε ή, αν μπορούμε, να σας συμβουλεύσουμε για τη συνέχεια.Που ζήσαμε και δημιουργήσαμε τρία χρόνια εδώ, μαζί.Και που ανοίγεστε πια με τα δικά σας φτερά.


Σας περιμένουμε κι εσάς τη Δευτέρα, κατά τις 10.00΄ (ξυπνάτε, αλήθεια, τόσο νωρίς;), όπως κάθε χρονιά, με μεγάλη χαρά, να σας ευχηθούμε και να σας κεράσουμε ένα αναψυκτικό.

Για το σχολείο είστε ακόμα «παιδιά του».

Τετάρτη, 8 Σεπτεμβρίου 2010

Περιήγηση στην Κέρκυρα






Μια γενική άποψη της παλιάς πόλης της Κέρκυρας


Η Κέρκυρα είναι το νησί των Φαιάκων, πρωτεύουσα του πρώτου νεολληνικού κρατικού μορφώματος και μια από τις πιο όμορφες και συνάμα πιο οικολογικές πόλεις ολόκληρης της Ελλάδας.Ας το διαπιστώσετε και μόνοι σας.





Το παλάτι των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου όπου διέμενε ο Βρετανός Αρμοστής

Ο μπροστινός κήπος του παλατιού





Σας θυμίζει τίποτα?


Και ένα μέρος της μεγάλης κεντρικής πλατείας της Κέρκυρας(Είναι πολύ μεγάλη)




Και άλλη πλατεία.Μην παραξενευτείτε στην Κέρκυρα οι πλατείες και οι χώροι πρασίνου είναι κάτι το κοινό











Ένα άγαλμα του πρώτου Κυβερνήτη της Ελλάδος Ιωάννη Καποδίστρια


Και ιδού τη βρήκα στο πίσω τζάμι ενός γαλλικού αυτοκινήτου


Σας άρεσαν φαντάζομαι.Εξάλλου πρέπει να σας άρεσαν γιατί έχει και συνέχεια.
Ανάρτηση: Νίκος Κατσιαούνης