Όταν ο χρόνος συνδέεται με τη μνήμη και γίνεται δημιουργία

 Από την εικαστικό, καθηγήτρια, αγαπημένη συνάδελφο 
                                                                 Μαρία Πετρούλια

  "Θεωρούμε μεγάλη τύχη για τα παιδιά του σχολείου μας που μπορούν να εκθέσουν αυτόν τον κύκλο δημιουργιών τους στο πνευματικό κέντρο της Σοφίας Λασκαρίδου. Είναι επίσης μεγάλη ευκαιρία να παρουσιάσουμε το σκεπτικό αυτής της έκθεσης της οποίας η σπουδαιότητα εστιάζεται δια μέσου του χρόνου στην επαφή των παιδιών με τη φύση η οποία, όπως γίνεται τις περισσότερες φορές σε έναν αστικό χώρο, μελετήθηκε μέσω ίντερνετ από φωτογραφίες και εκτυπώσεις .

           Ξεκινήσαμε τη μελέτη αυτή από το 2009 μετά τις φονικές φωτιές της Ηλείας όπου παρακολουθήσαμε πως δένδρα, άνθρωποι, ελάφια , χελώνες και πουλιά μοιράστηκαν την ίδια μοίρα να καούν ζωντανοί για να εξυπηρετήσουν σκοτεινούς σκοπούς με ολέθρια αποτελέσματα. Ο φόβος της πυρκαγιάς εγκαταστάθηκε από τότε  κάθε ανέμελο καλοκαίρι στα χωριά μας και στις κατασκηνώσεις. Κάθε χρόνο εξ άλλου, ζούμε μια ιδέα από τον φόβο εκείνο που δεν είναι άλλος από την απαξίωση του περιβάλλοντός μας , την ανευθυνότητα ως προς τη ζωή, τον τρόμο και τον πανικό εξ αιτίας του ίδιου επαναλαμβανόμενου μοτίβου. Κάθε καλοκαίρι κάποιος δασικός πληθυσμός πρέπει να εξοντωθεί για κάποιους λόγους. Ως εκ τούτου η συγκεκριμένη εικαστική μελέτη των παιδιών του Σχολείου μας είναι αποτέλεσμα της αντίδρασής μας σε όλο αυτό σε μια προσπάθεια να εμβαθύνουμε στη φύση που τόσο λείπει στα παιδιά της πόλης και να εντείνουμε το νόημα και τη σπουδαιότητά της.


        
           Αυτά τα έργα αποτελούν έναν συνδετικό κρίκο στο διάστημα περίπου μιας δεκαετίας, από τον έναν χρόνο στον άλλο,  όπου τα παιδιά της Γ τάξης του 14ου Γυμνασίου δημιουργούν ένα έργο ζωγραφικής, σε έναν συγχρονισμό μιας ομάδας παιδιών κάθε χρόνο, χρησιμοποιώντας  επαγγελματικά υλικά σαν πραγματικοί ζωγράφοι και ακολουθώντας μια ροή του ιδίου θέματος επικεντρωμένα πάντα στα διάφορα στοιχεία της φύσης και τους προβληματισμούς πάνω σε αυτήν.


          
          Τα έργα όταν τελειώσουν υπογράφονται από τα παιδιά και την επιμέλεια της καθηγήτριάς τους στο πίσω μέρος του τελάρου, επίσης γράφεται ο τίτλος του έργου και η χρονολογία. Αμέσως μετά γίνεται η ανάρτηση του έργου σε έναν τοίχο του διαδρόμου του Σχολείου και δίπλα του επικολλείται μια καρτελίτσα με τον τίτλο τη χρονολογία και τα ονόματα των παιδιών. Τα παιδιά έχουν έτσι την ευκαιρία να έρθουν μετά την αποφοίτησή τους στο Σχολείο όποτε θέλουν και να ξαναδούν το ομαδικό τους έργο και το όνομά τους αναρτημένο.


           
            Ο χρόνος είναι ένα σημαντικό χαρακτηριστικό αυτής μας της δραστηριότητας επειδή συνδέεται με τη μνήμη. Η επιλεκτική μνήμη παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των απαραίτητων στοιχείων εκείνων για τη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της προσωπικότητας των παιδιών. Όταν οι εικόνες της φύσης όπως κι αν είναι , από τον κήπο του Σχολείου, τις ταινίες, τα ντοκυμαντέρ, το διαδίκτυο,  γίνουν και αντικείμενο ομαδικής μελέτης και έμπνευσης το παιδί έχει πολλά να θυμηθεί και να καταγράψει στις αποσκευές του για το μέλλον.


          
         Ας τα συνδέσει όλα τα παιδιά στη πορεία του χρόνου η νεανική τους συνεύρεση και δημιουργία.
          Ας θυμηθούν το σχολείο τους όχι σαν τόπο καταναγκασμού και στείρας μάθησης  αλλά σαν ένα  δημιουργικό κομμάτι της ζωής του.

                                                                       Η Εικαστικός
  ΜΑΡΙΑ ΠΕΤΡΟΥΛΙΑ

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη της Μαρίας Πετρούλια  θα βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση
http://www.reporterkallitheas.gr/2018/01/14%CE%BF-%CE%B3%CF%85%CE%BC%CE%BD%CE%B1%CF%83%CE%B9%CE%BF-%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CE%B8%CE%B5%CE%B1%CF%83-7/#axzz59WLYbdI1


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις