Έξυπνος δεν είναι μόνο ο καλός στα μαθηματικά…

   Έρχεται η στιγμή που οι  μαθητές πρέπει  να αποφασίσουν για το μέλλον τους...
 Μπαίνει η Ελληνίδα μάνα μες στο δωμάτιο με τον τόμο με τα μόρια και τις σχολές αγκαλιά και ξεκινάει.  Μην τολμήσεις να προτείνεις τη σχολή που θες. Οι σχολές είναι σελίδες ατελείωτες μα οι επιλογές σου τρεις: ή φιλόλογος ή μαθηματικός ή γιατρός θα γίνεις. Η μανούλα μίλησε. Κουνάς το κεφάλι σου καταφατικά και γεμίζουν οι πόλεις με ανθρώπους που μισούν τη δουλειά τους, το μόνο που κάνουν είναι να περιμένουν τη σύνταξη ή την άδεια και δεν έχουν κανένα απολύτως όνειρο.
Στην Ελλάδα αναζητούμε την εικονική ανάπτυξη. Θέλουμε να φαινόμαστε καλύτεροι από όλους, να έχουμε πτυχία να δείχνουμε και μεταπτυχιακά να πηγαινοφέρνουμε. Δε ρωτήσαμε ποτέ τον άλλο τι πραγματικά θέλει, τι τον ελκύει.
Από μικρή ηλικία ακόμα χωρίζουμε τα παιδιά σε κατηγορίες κάνοντάς τα να νιώθουν μειονεκτικά απέναντι στα άλλα. Στο σχολείο βαθμολογούμε. Βαθμολογούμε γραπτά και προφορικά σε καταστάσεις που δεν μπορούν όλοι να ανταποκριθούν. Όποιος έχει ένα χαμηλό βαθμό είναι «κακός μαθητής» και όπως λένε πολλοί δε θα κάνει τίποτα στη ζωή του.
Όμως  πάνω σε τι βαθμολογούνται τα παιδιά και τι μαθαίνουν;
Ο «έξυπνος» μαθητής κρίνεται ανάλογα με το πόσο καλά μπορεί να λύσει τις ασκήσεις των μαθηματικών και τι ικανότητες έχει στην έκθεση. Το λανθασμένο αυτό πρότυπο ευφυΐας έχει κρατήσει πολλούς ανθρώπους πίσω εμποδίζοντάς τους να κάνουν αυτά που πραγματικά τους ενδιαφέρουν.
Όπως αναφέρεται στο βιβλίο «Frames of mind» του Howard Gardner, η νοημοσύνη του ανθρώπου χωρίζεται σε εννιά διαφορετικά μεταξύ τους είδη.
Λεκτική νοημοσύνη. Είναι η ικανότητα του ατόμου να εκφράζεται με ορθό τρόπο αλλά και να καταλαβαίνει τις διαφορές μεταξύ διάφορων εννοιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα επαγγελμάτων που προϋποθέτουν λεκτική νοημοσύνη είναι: Συγγραφέας, φιλόλογος, πολιτικός, δημοσιογράφος.
Λογικό-Μαθηματική νοημοσύνη. Ναι κυρίες και κύριοι, είναι τα παιδάκια που ξέρουν μαθηματικά, τα καταλαβαίνουν και τα αγαπάνε. Φυσικά δεν είναι μόνο αυτό που μπορούν να κάνουν αυτά τα άτομα. Είναι άτομα που πορεύονται στη ζωή με τη λογική και τη σταθερότητα. Αγαπούν κάθε τι ξεκάθαρο και ελεγχόμενο.
Σωματική-Κιναισθητική νοημοσύνη. Είναι η ικανότητα κατανόησης του σώματος. Τα άτομα με αυτήν την ικανότητα μπορούν να ελέγχουν καλύτερα το σώμα τους και να αντιλαμβάνονται κάθε στιγμή τι αυτό επιθυμεί και πού αυτό βρίσκεται. Αναγκαία κρίνεται αυτή για επαγγέλματα όπως χορευτές, αθλητές και ηθοποιοί.
Μουσική νοημοσύνη. Αυτό το είδος δεν πιστεύω πως χρειάζεται επεξήγηση μιας και τα εξηγεί όλα η ονομασία του.
Διαπροσωπική νοημοσύνη. Κανείς θα τη χαρακτήριζε ως τη νοημοσύνη του μάρκετινκ, της ψυχολογίας και της πολιτικής. Οι άνθρωποι που την κατέχουν μπορούν να κατανοήσουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων και ενίοτε να τους τα κατευθύνουν.
Ενδοπροσωπική νοημοσύνη. Οι άνθρωποι που χαρακτηρίζονται από αυτή είναι εσωστρεφείς και τελειομανείς. Έχουν αυτογνωσία, ενώ προτιμούν να δουλεύουν μόνοι τους.
Χωρική νοημοσύνη. Θυμάσαι τότε που το ταίρι σου δεν ήθελε να τοποθετήσετε και τους τρεις πίνακες σε εκείνον τον τοίχο; Όχι δεν το έκανε για κανένα φενγκ σούι, αλλά γιατί έχει χωρική νοημοσύνη. Με πιο απλά λόγια, αντιλαμβάνεται το χώρο γύρω του.
Υπαρξιακή νοημοσύνη. Το είδος αυτό το έχουν οι άνθρωποι που φιλοσοφούν λίγο παραπάνω τη ζωή και την ύπαρξή τους. Ψάχνουν να ανακαλύψουν τη διαφορά ανάμεσα στο καλό και στο κακό, στη ζωή και το θάνατο.
Φυσιοκρατική νοημοσύνη. Σήμερα θα τους παρομοιάζαμε με τους οικολόγους. Είναι άτομα που αγαπούν τη φύση και μπορούν να ζουν μέσα σε αυτή. Καταλαβαίνουν τις διαφορές των φυτών και μπορούν να επιβιώσουν με αυτά και τη φύση γενικότερα, όταν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Τώρα λοιπόν που έμαθες κάτι και για τα εννιά είδη νοημοσύνης, ποιο παιδί θα τολμήσεις να αποκαλέσεις χαζό; 

Link: http://www.mindthetrap.gr/provoleis/item964/%CE%88%CE%BE%CF%85%CF%80%CE%BD%CE%BF%CF%82_%CE%B4%CE%B5%CE%BD_%CE%B5%CE%AF%CE%BD%CE%B1%CE%B9_%CE%BC%CF%8C%CE%BD%CE%BF_%CE%BF_%CE%BA%CE%B1%CE%BB%CF%8C%CF%82_%CF%83%CF%84%CE%B1_%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC
Το  κείμενο   επέλεξε  και διασκεύασε  ο  Παναγιώτης Ελευθεριάδης ,μαθητής  της Γ΄ Λυκείου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις