Εραστής της ομορφιάς.....
![]() |
Νεκρή φύση με μπλε φλυτζάνι. 1900 |
«Ποια πιστεύω ότι
πρέπει να είναι τα δύο χαρακτηριστικά ενός έργου τέχνης; Πρώτον, πρέπει να
είναι απερίγραπτο, και δεύτερον πρέπει να είναι μοναδικό» , Πιερ Ογκίστ
Ρενουάρ
«Το έργο τέχνης πρέπει να σε κατακυριεύει, να σε
‘τυλίγει’ γύρω του και να σε συνεπαίρνει. Είναι το μέσο με το οποίο ο
καλλιτέχνης μεταφέρει το πάθος του», έχει δηλώσει ο ίδιος.
![]() |
Η αναγνώστρια, 1875 |
Γεννημένος στις 25 Φεβρουαρίου 1841,
στην πόλη Λιμόζ της Γαλλίας,
ο Πιερ
Ογκίστ Ρενουάρ (Pierre Auguste Renoir) ήταν Γάλλος ζωγράφος και
εκπρόσωπος του ιμπρεσιονισμού.
Γιος του
ράφτη Λεονάρ Ρενουάρ και της εργάτριας Μαργκερίτ, παρά τις οικονομικές
δυσκολίες είχε ευτυχισμένα και
ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια.
Στα τρία του χρόνια, η οικογένειά του μετακόμισε στο
Παρίσι. Στα επτά γράφτηκε σε καθολικό σχολείο, όπου, μεταξύ άλλων, πήρε τις
βασικές γνώσεις μουσικής. Στην αρχή έδειξε εξαιρετική κλίση για τη μουσική κι ο
δάσκαλός του, τον σπρώχνει σ' αυτό το δρόμο. Όμως, ο πατέρας του, θεωρώντας ότι
θα ζούσε καλύτερα αν γινόταν τεχνίτης, αποφάσισε να σταματήσει το σχολείο και
τον έβαλε μαθητευόμενο σε ένα εργαστήριο που έφτιαχνε πορσελάνες. Ο Ρενουάρ τα
βράδια παρακολουθούσε μαθήματα στη Σχολή Σχεδίου και Διακόσμησης, ενώ
επισκεπτόταν συχνά το Λούβρο για να μελετήσει έργα σημαντικών ζωγράφων.
Το 1862 ξεκίνησε τις σπουδές του στο ατελιέ του Σαρλ
Γκλαιρ, ενώ συνδέεται στενά με τον Μονέ, τον Σίσλεϋ, τον Μπαζίλ. Το 1869 η
διάσημη κρατική έκθεση τέχνης του Παρισιού, Salon, δέχεται έναν από τους
πίνακές του, ενώ το 1874 συμμετέχει στην πρώτη έκθεση των ιμπρεσιονιστών κι
εξακολουθεί να εκθέτει μαζί τους, μέχρι την έβδομη έκθεσή τους, το 1882.
![]() |
Χορός στο "Moulin de la Gallette", 1876 |
Οι ιμπρεσιονιστές εμπνέονταν από τη φύση και την
οπτική πραγματικότητα και προσπαθούσαν να την παρουσιάσουν με ένα φρέσκο και
άμεσο τρόπο. Χρησιμοποιούσαν ζωντανά χρώματα, κυρίως με χρήση των βασικών
χρωμάτων, ενώ έδιναν έμφαση στην αναπαράσταση του φωτός. Ο Ιμπρεσιονισμός
θεωρείται πως ξεκίνησε ουσιαστικά από τους Μονέ, Ρενουάρ και Σισλέ.
![]() |
Το γεύμα των κωπηλατών, 1880-82 |
Στη μικρή αυτή
ομάδα προστέθηκαν σταδιακά, μεταξύ άλλων, οι Μανέ και Ντεγκά, ενώ και ο Σεζάν
επηρεάστηκε από αυτό το κίνημα και αργότερα ο ίδιος αποτέλεσε τον κορυφαίο ίσως
εκπρόσωπο της αποκαλούμενης και μετα-ιμπρεσσιονιστικής περιόδου.
Τη δεκαετία του 1880, ο Ρενουάρ άρχισε να διαχωρίζεται από τους υπόλοιπους
ιμπρεσιονιστές και σταδιακά στράφηκε προς τον κλασικισμό.
Το ατελιέ του κατασκευάστηκε κοντά σε ένα γαλατάδικο το 1880 και δουλεύοντας στη Μονμάρτρη γνωρίστηκε με την Αλίν Σαριγκό, την οποία
παντρεύτηκε. Το 1881 ταξίδεψε στην Αλγερία και κατόπιν στην Ισπανία και την Ιταλία, όπου ήρθε σε επαφή
με το έργο του Ραφαήλ από το οποίο
επηρεάστηκε βαθιά. Το 1884, μαθαίνοντας πως η
Αλίν περιμένει το παιδί τους, επέστρεψε για να μείνει κοντά της και την επόμενη
χρονιά γεννήθηκε ο γιος τους Πιέρ.
![]() |
Η Gabrielle και ο Jean, 1895 |
Το 1892, στα 51 του χρόνια, άρχισε
να αναπτύσσει παραμορφωτική αρθρίτιδα, νόσος που τον καθήλωσε σε αναπηρική
καρέκλα, ενώ αντιμετώπισε σημαντικό πρόβλημα παραμορφώσεων στα χέρια. Ωστόσο,
ακόμα και όταν ένας ώμος του καθηλώθηκε εξαιτίας αγκύλωσης, δεν εγκατέλειψε την
ζωγραφική.
![]() |
H τουαλέτα (γυναίκα που χτενίζεται), 1910 |
Συνεχίζει να δημιουργεί αλλάζοντας την τεχνική του και
δένοντας το πινέλο στο χέρι του. Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 78 ετών, στις 3
Δεκεμβρίου του 1919. Πριν το θάνατό του, κατάφερε να δει έργα του να εκτίθενται
στο μουσείο του Λούβρου.
Οι πίνακες του παραμένουν για πάντα μια έκφραση –ορισμένες φορές αφελής- της χαράς
της ζωής και της φυσικής ομορφιάς και κυρίως της απέραντης ευχαρίστησης που ο ίδιος
νιώθει όταν ζωγραφίζει. Με τον αυθορμητισμό και της δεξιοτεχνία του ζωγραφίζει
μέχρι τα βαθιά γεράματα μια φύση εξανθρωπισμένη από την αιώνια θηλυκή παρουσία.
ΡΕΝΟΥΑΡ βιβλιοθήκη τέχνης «εκδ. Καθημέρινή»
Βικιπαίδεια, η
ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Ρενουάρ απλά απίστευτος. Ο τρόπος που παίζει με το φως, τα χρώματα που χρησιμοποιεί, τόσο ζωντανά και γεμάτα ενέργεια. Κάνει την ζωή να φαντάζει τόσο ωραία μέσα από τους πίνακές του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα είπες όλα!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΏστε ο δάσκαλος τον ήθελε μουσικό, ο πατέρας του τεχνίτη κι αυτός πήγαινε και παρακολουθούσε μαθήματα ζωγραφικής, ε; Σε ξένο αχυρώνα πάλευαν δάσκαλος και πατήρ..
ΑπάντησηΔιαγραφή( Τη μαύρη οχιά να την ακούτε. Η ζωγραφική είναι το φόρτε της - πριν ή μετά τη μουσική, βεβαίως!)
Επί τη ευκαιρία, Μαύρη Οχιά, τι γίνεται η παραγγελία μου; Ετοιμάζεται;
Στέλλα, ευχαριστούμεεε.
Ετοιμάζεται. Πότε ακριβώς την θέλετε για να προγραμματίσω τον χρόνο μου?
ΑπάντησηΔιαγραφή...Ετοιμάζεται;! Μια ζωή εκπλήξεις είσαι, βρε παιδάκι μου! Με την ησυχία σου, πάντως. Ένα μήνα γεμάτο έχουμε. Και, βέβαια, εχεμύθεια - το όπλο μας, ε;
Διαγραφή